Margit og Bettina er Danmarks bedste til grandækning

Torsdag fandt messen Kirkens Forum sted i Fredericia. En af de store attraktioner var DM i grandækning. Margit Kjær og Bettina Neve Kristiansen løb med førstepladsen i en konkurrence, hvor der var fokus på æstetik og arbejdsmiljø

Endnu en gang var DM i grandækning den helt store attraktion på Kirkens Forum. På billedet ses Margit Kjær, der vandt førstepladsen i kategorien "traditionel". Foto: Heiner Lützen Ank

Lisbeth Bülow kravler rundt i gruset i Messe C i Fredericia. Hun læner sig tilbage og betragter den grangren, hun netop har sat.

Det er torsdag den 26. september og Kirkens Forum, fagmessen for ansatte i og leverandører til kirken, er i fuld gang. Sammen med 14 andre gravere deltager Lisbeth Bülow i en af de største begivenheder ved Kirkens Forum, nemlig DM i grandækning. På fire timer skal hun og de øvrige deltagere vinterudsmykke et gravsted indenfor de to kategorier: traditionel og kreativ. I den traditionelle kategori skal man bruge den gran, man får udleveret, mens man i den kreative kategori selv må have for eksempel frugt eller blomster med.

”Jeg er med for dels at blive inspireret af de andre og dels for at vise, hvor stort et arbejde det er.”

Lisbeth Bülow fortsætter med at stikke gran i gruset og rette det til, mens hun taler.

”I løbet af de seneste ti år er der sket en stor forandring. For det første spiller arbejdsmiljøet en meget stor rolle i dag. Vi må faktisk nu kun ligge på knæene i to timer i løbet af en arbejdsdag. For det andet er der sket en forandring i brugen af gran. Tidligere gjaldt det om at komme så meget gran på som muligt, mens det nu i større grad er et spørgsmål om at lægge det så pænt som muligt.”

Kroppen skal tænkes ind

Et par gravsteder længere henne af rækken står Solveig Pedersen. I modsætning til Lisbeth Bülow kravler hun ikke rundt i gruset, men står ved et bord ved siden af gravstedet.

”Vi skal helst ikke ligge så meget ned. Så det tænker jeg ind både i dag i forbindelse med konkurrencen, men også derhjemme i arbejdet. Det ærgrer mig dog lidt. For jeg kan sådan set bedst lide at kravle rundt på gravstederne.”

Artiklen fortsætter under billedet

Nye regler betyder, at gravere ikke må arbejde liggende på knæ i mere end to timer dagligt. Det betyder, at grandækningen i højere grad foregår ved et bord, hvor arbejdsstillingen er mere ergonomisk korrekt. Foto: Heiner Lützen Ank

Selvom Solveig Pedersen og kollegaerne således i langt højere grad end tidligere skal færdigproducere granudsmykningen, inden den placeres på de forskellige gravsteder, så oplever Solveig Pedersen ikke, at det betyder noget for tilfredsheden hos gæsterne på kirkegården.

”Dem, der kommer på kirkegården, synes det er flot, selvom vi har lavet det meste på forhånd, så det er jo godt nok.”

Det står skarpere

Susanne Much står ved et bord ved gravstedet ved siden af Solveig Pedersen. Men i modsætning til Solveig Pedersen er hun glad for, at granarbejdet både her i hallen og derhjemme i stor stil foregår ved et bord.

”Det er meget mere ergonomisk korrekt at gøre det på den her måde. På den måde kan vi overholde reglen om, at vi kun må ligge ned i to timer.”

Desuden mener Susanne Much, at den nye arbejdsmetode også giver nogle æstetiske fordele.

”Ved for eksempel at placere grannet i et lille net som dette, fremstår dekorationerne meget mere skarpe og ensartede. Det kan jeg godt lide.”

Graverfaget har forandret sig

Rundt om de 10 gravsteder, hvor der bliver arbejdet koncentreret, står flere tilskuere. Nogle skal have et godt råd med på vejen, mens andre kommer med forslag til, hvordan en grangren kan placeres anderledes og bedre.

Blandt dem, der er stoppet op, er Ellen Barup, graver ved Skallerup og Vennebjerg Kirker. Udover at hente inspiration til arbejdet derhjemme, bemærker hun også en anden ting, når hun betragter deltagerne i grandækningskonkurrencen.

”Det er jo næsten kun kvinder (ni ud af ti deltagere, red.), der er med her. Jeg blev ansat i 2001, og siden da er det gået i den retning, at der er kommet flere og flere kvinder til i faget. Jeg ved ikke, hvorfor det er sådan, men jeg synes, det er en klar tendens.”

Selvom Ellen Barup ikke har et statistisk grundlag at bygge betragtningerne på, mener hun, der kan være flere grunde til, at kvinderne har sat sig tungt på graverfaget.

”Det kan være faktorer som lav løn, fleksibilitet i forhold til børne- og familieliv samt det faktum, at arbejdet er blevet fysisk lettere. Men jeg ved det naturligvis ikke.”

Fokus på det grønne og arbejdsmiljøet

Klokken er blevet 15. Det er tid til at afsløre vinderne. I den traditionelle kategori er det Margit Kjær, der kan strække armene i vejret, mens Bettina Neve Kristiansen tager førstepladsen i kategorien kreativ.

Artiklen fortsætter under billedet

Vinderne kåres. Der var to kategorier i årets DM, og Bettina Neve Kristiansen løb med førstepladsen i den kreative kategori. Foto: Heiner Lützen Ank

Det er Ole Dalgaard, Kim Schmidt og Jørgen Toft, der har udgjort dommerpanelet, og de er meget tilfredse med, hvad de har set i løbet af dagen, fortæller Ole Dalgaard.

”Vi er stolte på fagets vegne, og vi er meget tilfredse med, at vi var helt enige om, hvem, der skulle vinde. Der er flere faktorer, der har spillet ind i vores vurdering. Blandt andet forholdet mellem at ligge ned og stå op, ligesom det har haft betydning, hvordan grannet er blevet placeret i forhold til gravstedets størrelse."

"Og så har det også spillet ind, hvor let det vil være at tage grannet væk igen, når det skal fjernes fra gravstedet.”

Missing indholdselement.