På messe med kirkens leverandører: "Kirken er et vigtigt og interessant marked"

Torsdag den 26. september fandt Kirkens Forum sted i Fredericia, og udstillerne glædede sig over muligheden for at vise, hvad man kan tilbyde inden for taks, thuja, fladskærme og gravstedssikring

På Kirkens Forum kan ansatte og interesserede tale med en række leverandører af alt fra planter til kirkegården, lydudstyr til kirken og sikring af grave. Foto: Heiner Lützen Ank

Anna Ilsøe fra Hjorthede Planteskole A/S har fået en god plads ved torsdagens Kirkens Forum. Hun har nemlig fået plads lige over for en af de store attraktioner, DM i grandækning.

”Jeg er her for at præsentere, hvad vi kan tilbyde inden for taks og thuja. Der er mange steder, man står overfor at skulle have nye planter, og der har vi god kvalitet at tilbyde.”

Det er særlig to planter, der denne dag skal tiltrække opmærksomheden, fortæller Anna Ilsøe.

”Jeg har en Thuja occ. Hjorthede og en Taxus baccata. For begge planter gælder, at de er blevet udvalgt af fagfolk og derfor lever op til helt bestemte kriterier. På den måde sikrer man, at man får en god kvalitet. Det er vigtigt budskab for mig at få fortalt i dag.”

En interessant og mangesidet kunde

Niels Feddersen fra Okholm Lighting er også godt tilfreds med at være til stede på Kirkens Forum.

”Vi er her for at komme ud til kunderne, da kirken er et vigtigt og interessant marked.”

Okholm Lighting sælger ikke kun lysprodukter og -indretning til folkekirken, men det er alligevel en særlig kunde, fortæller Niels Feddersen.

”Noget af det, der gør kirken interessant, er, at der er så mange forskellige kunder og ønsker inden for kirken.”

Også Morten Olesen fra AV Center er glad for at levere ydelser indenfor lyd til folkekirken og for at være med på Kirkens Forum.

”Det, der er interessant for os, er, at kirkerne bliver brugt til mange forskellige ting ud over gudstjenester, blandt andet koncerter og foredrag. Det har betydning for den lyd, man skal have installeret, så det er noget af det, vi arbejder meget med.”

Desuden, fortæller Morten Olesen, kan man hos AV Center også mærke, at en anden tendens har bredt sig i folkekirken.

”Flere og flere får øjnene op for, hvad skærme kan bruges til, at de kan bruges til mange forskellige ting.”

Sikring af grave er vigtig

Danske Stenhuggerier er også med på Kirkens Forum. Blandt andet for at gøre opmærksom på et nyt emne, man både hos landets stenhuggerne og blandt kirkegårdenes personale har fokus på, fortæller Kjeld Wichmann.

”For nogle år siden skete der et ulykkeligt dødsfald på en kirkegård i København. Siden da har der været stor fokus på sikring af gravsteder. Det kan vi i den grad mærke hos os, hvor vi har to teams, der udelukkende arbejder med det.”

Et fokus Peter Wichmann også mærker på Kirkens Forum.

”Der er flere, der ligesom kigger den anden vej, når de går forbi her. De ved godt, at det er et tema, de skal forholde sig til, men de forsøger i første omgang at gå uden om. Men når de så først kommer herover, får vi en god snak om det, og der er enighed om, at det er et vigtigt tema.”

Kirken er et godt rum at arbejde i med blomster

I det ene hjørne af de to haller, hvor Kirkens Forum finder sted, har Karin Bøgh Andersen fra Jordbrugets UddannelsesCenter slået en stor bod op. Her kan man blandt andet deltage i workshops om blomsterbinding.

”Det er interessant for os at vise, hvad det er, vi kan og samtidig fortælle om, at vi har et kursus med særlig fokus på udsmykning af kirkerummet.”

Karin Bøgh Andersen har i dagens anledning taget 11 elever med, der er i gang med et 16 ugers langt kursus på Jordbrugets UddannelsesCenter. De skal hver binde en buket ud fra et kirkeligt tema som høst eller bryllup.

”Det er godt for eleverne at være her, for de får rigtig god feedback, mens de arbejder. Det er sundt for dem.”

Hos Jordbrugets UddannelsesCenter har man ikke kun fokus på blomster i en kirkelig sammenhæng, men det er alligevel, understreger Karin Bøgh Andersen, et interessant emne at arbejde med.

”Der er mange ting, man skal have fokus på, når man laver blomster til en kirke, for eksempel farver, indretning, årstid og de forskellige symboler. Det gør, at det er en interessant opgave.”

Missing indholdselement.