Kordegn: Min nyeste bedste ven hedder Pixabay

"Jeg bruger meget tid på Pixabay. Rigtig meget tid. Arbejdstid." Kordegn Hanne Lunah Lund er ansvarlig for kirkens PR og er blevet rigtigt gode venner med en stor fotodatabase

Hanne Lunah Lund har brug for billeder til sognets plakater, salmeark, indbydelser og Facebook: "Jeg kan lide at have noget at arbejde med. Og mine kreative evner strækker altså mest til at låne fra andre." Foto: Kåre Gade

Pixabay. Min nyeste bedste ven.

Pixabay er ikke et obskurt socialt medie for midaldrende kordegne, men en fotodatabase. Af den gratis slags. Altså lige bortset fra de første to rækker, som man skal holde sig fra, for de er sponsorerede (ligesom man skal holde sig fra at google sig frem til billeder af alt fra kendisser til wienerbasser).

Denne artikel er en del af dette tema:
Kordegnens klumme

Men resten af Pixabay! Oh lala, sikken en guldgrube af billeder og illustrationer af, ja stort set alting.

Indrømmet: Jeg bruger meget tid på Pixabay. Rigtig meget tid. Arbejdstid. Måske også for meget arbejdstid. Vil nogen måske mene.

Men når man nu søger på ”Christmas tree”, og der så dukker 51 sider op, og der er cirka 100 billeder på hver side. Nå, jeg nåede til side 23, så måtte jeg smide håndklædet i ringen. Men så havde jeg også downloadet masser af brugbare billeder og illustrationer med julemænd og gran og engle og julestjerner og kameler, for vi må ikke glemme de hellige tre konger.

Til brug på plakater, salmeark, indbydelser, Facebook med mere. Jeg kan lide at have noget at arbejde med. Og mine kreative evner strækker altså mest til at låne fra andre. Lovligt låne. Ikke noget med kryptiske fakturaer fra suspekte firmaer til mig.

Om de er rigtige eller falske, påstandene om ulovligt anvendte billeder, som florerer i kirkelige kredse for tiden, det ved vist ingen helt. Eller jo, vi ved jo godt, at nogle af forseelserne er rigtige, selvom mange beskyldninger er falske.

Når vi nu ved, at et billede siger mere end 100 ord, så kommer vi nemt til at låne. Det forkerte sted

Men når vi nu ved, at et billede siger mere end 100 ord, så kommer vi nemt til at låne. Det forkerte sted. For at finde lige netop dét billede, der udstråler den helt rette stemning, det rigtige udtryk til lige netop dét arrangement, man er ved at lave PR til.

Og selvom billeder af levende mennesker i kirken og til arrangementerne også har stor værdi, ja, så har vi da lært noget de sidste par år, nemlig at vogte os for GDPR. Og det, i en sådan grad, at vi kun fotograferer kirkegængerne langtfra, bagfra og så i mørke.

Så pas godt på derude - her er endnu én af internettets mange fælder. Nem at falde i. Uvidenhed er ingen undskyldning, nej, men det er en forklaring. For mange af os, der arbejder med PR i kirkerne er jo ikke uddannede hverken fotografer, journalister eller jurister, men bare helt almindelige kordegne.

Så Pixabay, tak, fordi du er min nyeste bedste ven.

Som i alle forhold her i livet skal der jo gå noget begge veje. Så åh jo, jeg har skam prøvet at betale tilbage til Pixabay. Jeg har uploadet en hel del billeder. Billeder, som jeg selv syntes var enormt flotte. Men Pixabay er ikke lige så glad for mig, som jeg er for Pixabay. Fire billeder er blevet godkendt. Fire. Resten var ikke god nok kvalitet. Der fik jeg dén, amatørfotograf med iPhone. One-way loveaffair.

Men jeg knipser lystigt videre og producerer masser af billeder med min anden gode ven iPhone, og til salmebladene på plejehjemmet går det nok. Beboerne dér ser alligevel ikke så klart.

Glædelig jul, derude.