Sognepræst: Kirken kan godt finde ud af at holde liturgisk faste

DEBAT: Modstanderne af de nye restriktioner for gudstjenester minder mig om farisæerne: Det er vigtigere at overholde religiøse regler end at frelse liv, skriver sognepræst Poul Joachim Stender

Nogle mener ikke, at vi kan tale om en luthersk gudstjeneste, når der ikke må synges. Men i Salmernes Bog lægger Herren os en ny sang i munden. Og denne nye sang synger vi for en periode inde i vores hoveder, skriver Poul Joachim Stender. Foto: Leif Tuxen

Nogle er helt uforstående overfor regeringens restriktioner vedrørende gudstjeneste. Deres indsigelser minder mig om farisæernes syn på sabbatten: Det er vigtigere at overholde dogmer og religiøse regler end at frelse liv.

Andre mener ikke, at vi kan tale om en luthersk gudstjeneste, når der ikke må synges. Vel er sangen svar på tiltale i den lutherske kirke. Men i Salmernes Bog lægger Herren os en ny sang i munden. Og denne nye sang synger vi for en periode inde i vores hoveder.

Der er i øjeblikket med kirkens restriktioner tale om en undtagelsestilstand – en beklagelig parentes. En kirke, der har en faste, kan også finde ud af at holde liturgisk faste.

Der er også folk i kirken der ikke fatter, at en gudstjeneste på 30 minutter skulle gøre nogen forskel for smittefaren i forhold til en gudstjeneste på 50 minutter. Men det gør den:

Da jeg ringede til corona-hotlinen efter at have været i kontakt med en covid-19-positiv organist, sagde de, at minutterne var vigtige. Havde jeg talt med ham 15 minutter med under en meters afstand skulle jeg lade mig teste. Ellers ikke.

Og derfor er det måske minutterne, der bliver afgørende i vores møde med hinanden. En samtale med Gud kan godt lade sig gøre på 30 minutter. For Gud er alt muligt!

Poul Joachim Stender er sognepræst i Kirke-Saaby