Frimenighedspræst: Jeg ønsker, at konfirmanderne får fornemmelse for kristendommens livsforandrende karakter

"Ved at lægge konfirmandundervisningen om eftermiddagen understreger man også, at det er noget man går til, som ikke bare er en del af den almene skolepligt," siger præsten i Ryslinge Frimenighed, Mikkel Crone Nielsen, om sine erfaringer med konfirmandundervisning

Noget jeg understreger meget er den historiske bevidsthed: hvad vil det sige at tilhøre en menighed. Jeg ønsker at flette konfirmanderne ind i det store kristne perspektiv og også deres egen rolle, den lille rolle: hvor de selv står i konteksten, siger Mikkel Crone Nielsen. Foto: Thomas Thomsen

Hvordan ser dit undervisningsforløb ud?

"Jeg afholder en konfirmandlejr, hvor de unge har en tre-dages weekend i præstegården med udflugter, så holdet, der kommer fra flere forskellige skoler, bankes godt sammen socialt."

"Ud over konfirmandlejren tager vi på to-tre heldages udflugter til kirker, museer eller hospitalspræsten, så vi kommer lidt ud sammen. Ligeledes inviterer jeg andre ind i konfirmationsundervisningen: dygtige musikere, der har med korarbejde at gøre, eller en feltpræst der kommer ind med fuld udrustning og fortæller om sin udsendelse."

"Ved at lægge konfirmandundervisningen om eftermiddagen understreger man også, at det er noget man går til, som ikke bare er en del af den almene skolepligt. Det skaber en stærk bevidsthed om at gå til præst: at man er her til noget, som er anderledes."

Har du en yndlingsaktivitet?

"Mit flagskib er en velfungerende konfirmandlejr i begyndelsen af september, hvor det sociale blandes med undervisning."

"At bruge lang tid sammen med de unge betyder meget, og det er desværre blevet et problem for folkekirken, at de skal slås så meget med skolerne om det praktiske. Jeg planlægger helt uden om skolen. Vi får mere tid sammen, og jeg tror sådan set, at de bliver glade for at ”få mere for pengene”.

Hvad er det vigtigste at komme igennem med?

"Noget, jeg understreger meget, er den historiske bevidsthed: Hvad vil det sige at tilhøre en menighed? Jeg ønsker at flette konfirmanderne ind i det store kristne perspektiv og vise dem deres egen rolle - hvor de selv står i konteksten."

"Jeg ønsker, at de som nysgerrige unge mennesker får fornemmelse og forståelse for kristendommens livsforandrende karakter. At de får fornemmelsen af, at her er der noget meget stort på færde. De skal blive opvakte og få sans for noget, de kan vende tilbage til i resten af deres liv."

"Jeg forventer ikke at se dem i kirken hver søndag efterfølgende, men jeg håber, at de har fået noget vigtigt med, som de efterfølgende kan slide på gennem livet."

Er der noget dine konfirmander absolut skal kunne efter forløbet?

"De skal kunne grundlæggende ting som trosbekendelsen og fadervor og at være fortrolige med gudstjenesten og vænne sig til at deltage."

Denne artikel er en del af dette tema:
Funktionspræsten

"Jeg hører dem ikke i det, men taler med dem om det undervejs, og så vender jeg flere gange tilbage til de vigtige emner i undervisningen."

Har du en særlig succes- og rædselshistorie fra forløbene?

"Succes handler for mig om at møde gamle glade konfirmander, der hilser venligt på deres præst og giver udtryk for, at de havde en god oplevelse."

"At der er flere konfirmander, der efterfølgende er startet på teologistudiet, er også dejligt. Det viser sig at man har vakt en faglig interesse."

Læs også: