Grafisk overblik: Hvem er stillerne bag bispekandidaterne i Aalborg Stift?

I alt 438 stemmeberettigede præster og lægfolk er stillere for en af de tre bispekandidater i Aalborg Stift. Kirke.dk har analyseret stillerlisterne

Tre bispekandidater kæmper om vælgernes gunst, når afstemningen åbner den 31. august. Hvor i stiftet har de hentet de stillere, der kræves, for at kunne stille op? Kirke.dk har analyseret stillerlisterne. Foto: Heiner Lützen Ank

Den 31. august åbner den digitale afstemning til bispevalget i Aalborg, og stiftets præster og menighedsrådsmedlemmer kan afgive deres stemme.

I foråret 2021 meldte tre kandidater sig på banen: Først provst Thomas Reinholdt Rasmussen, siden sognepræst Hanne Dahl og endelig provst Annette Brounbjerg Bennedsgaard. Der kræves mindst 75 stillere bag en bispekandidat. Både præster og øvrige medlemmer af menighedsrådene kan stille.

De tre kandidater har tilsammen samlet 438 stillere blandt stiftets cirka 1761 stemmeberettigede. Denne artikel giver et grafisk overblik over, hvordan stillerne fordeler sig på de tre kandidater, på præster og lægfolk og efter køn - samt hvilke sogne, de repræsenterer.

Herunder ser du hvordan stillerne bag de tre bispekandidater fordeler sig blandt præster og lægfolk. Blå er præster, bordeaux er lægfolk.

Grafikken herunder viser hvordan stillerne bag de tre bispekandidater fordeler sig på mænd og kvinder. Blå er mænd, bordeaux er kvinder.

Missing indholdselement. Missing indholdselement.