Erfaren sangskriver vinder Himmelske Dages salmekonkurrence

Når Himmelske Dage løber af stablen i Roskilde Bypark på Kristi Himmelfartsdag, bliver det til ord og toner af Haslev-sangskriveren Arne Andreasen. Han har skrevet "Strejfet af himlen", som ifølge bedømmelseskomitéen er "et vaskeægte salmehit"

”Jeg startede med at skrive melodien til omkvædet. Der stod i beskrivelsen af salmekonkurrencen, at salmen skulle være sangbar og nem at lære. Og det er et meget nemt og tilgængeligt omkvæd, som er meget elementært og står i dur,” siger salmekonkurrencevinderen Arne Andreasen. Foto: Pressefoto/Himmelske Dage

I 2020 fik han optaget en salme i Højskolesangsbogen. Nu har han vundet konkurrencen om en åbningssalme til Himmelske Dage 2022.

Arne Andreasen, komponist, digter og tidligere højskolelærer, har skrevet både tekst og musik til ”Strejfet af himlen”, som skal synges, når de økumeniske kirkedage løber af stablen i Roskilde Bypark på Kristi Himmelfartsdag.

Denne artikel er en del af dette tema:
Himmelske Dage

”Strejfet af himlen” er valgt som vinder blandt 43 bidrag til konkurrencen, som lokalkomitéen bag Himmelske Dage udskrev sammen med Kirke.dk.

”Medrivende og med træk af gospel vil melodien give et brus ved den store åbningsgudstjeneste. Den kalder ligefrem på et menneskehav af korstemmer,” lyder det i bedømmelseskomitéens begrundelse, som også kalder salmen for ”et vaskeægte salmehit”.

Det var et krav i konkurrencen, at salmen skulle rumme Himmelske Dages tema ”Grib fremtiden” og samtidig kunne favne alle de forskellige kirkelige retninger og de forskellige typer arrangementer, der er repræsenteret på festivalen.

”Med “Strejfet af himlen” har komitéen valgt at pege på en salme, hvor teksten er et nutidigt menneskes bøn. Håbet er det bærende element,” skriver bedømmelseskomitéen.

"Knuselsket og nurset og taget i favn"

Arne Andreasen er en erfaren sang- og salmeskriver med en række udgivelser bag sig. Han er født i 1958, cand.mag. i musik og kommunikation fra Aarhus Universitet og bosat i Haslev, hvor han tidligere har været lærer på Haslev Udvidede Højskole.

I 2020 blev sangen, ”Vidunderligt tænkt”, som Arne Andreasen skrev tekst til, optaget i Højskolesangbogen. Her leverede Bo Gunge melodien, men ”Strejfet af himlen” har altså Arne Andreasen som både tekstforfatter og komponist. Om arbejdet med salmens melodi fortæller han:

”Jeg startede med at skrive melodien til omkvædet. Der stod i beskrivelsen af salmekonkurrencen, at salmen skulle være sangbar og nem at lære. Og det er et meget nemt og tilgængeligt omkvæd, som er meget elementært og står i dur.”

”Verset afspejler den tilstand, mange af os er i. Det at være spændte på i morgen, måske nervøse og båret af frygt afspejles i verset, som er en mere tung melodi i mol.”

Teksten byggede han op over festivalens tema, ”Grib fremtiden”:

”Versene afspejler den dagsorden, vi har med os selv og hinanden og den tilstand af magtesløshed og frygt, som vi kan blive ramt af. Hvor så omkvædet tager os derhen, hvor vi beder om hjælp til at komme det rigtige sted hen; hjælp til at finde ud af, hvad der er vigtigt for os.”

”Vi er jo ikke bare strejfet af himlen. Vi er jo i virkeligheden knuselsket og nurset og taget i favn. Der er bare nogle dage, hvor vi ikke kan mærke det og ikke kan tro det. Derfor er det meget godt at sige til sig selv: Vi er strejfet, og vi bærer det med os, selvom vi ikke lige kan se det.”

Anbefaler også en alternativ salme

Udover at udpege ”Strejfet af himlen” som vinder, har bedømmelseskomitéen benyttet sig af muligheden for at pege på en mulig nummer to, der kunne noget andet end vinderen. Det er salmen ”Tro, håb og kærlighed” med tekst og melodi er skrevet af Johannes Konstantin Neergaard, der ligesom Arne Andreasen er et kendt navn i den rytmisk prægede kirkemusik.

Neergaards salme anbefales af bedømmelseskomitéen som ”en stramt komponeret og rytmisk medrivende salme, der spørger, om der overhovedet er plads til tro og håb i en senmoderne verden. Svaret er et rungende “ja”, for vi skal glædes over verdens vilde under, og vi skal lade Guds Ord fylde os med ”Tro, håb og kærlighed”.”

Bedømmelseskomitéen bestod af sognepræst Ole Bjerglund Thomsen, sanger og sangskriver Marianne Søgaard, organist og efterskoleforstander Christian Hougaard-Jakobsen, tidligere højskoleforstander Jørgen Carlsen og redaktør Kåre Gade.