Kun enkelte i menighedsrådet får adgang til mail i nyt intranet

Om kort tid bliver folkekirkens nye, fælles intranet lanceret. Men ikke alle menighedsrådsmedlemmer for fuld adgang til alle funktioner. Det ville blive en kæmpe udgift, lyder forklaring

Når DAP’en om kort tid bliver afløst af folkekirkens nye, fælles intranet, bliver det ikke alle menighedsrådsmedlemmer, der får adgang til alle funktioner. Det ville koste folkekirken "en mindre formue". Foto: Kåre Gade

Når folkekirken dette forår får nyt intranet, vil de mange menighedsrådsmedlemmer ikke længere have adgang til sognets fælles mail med beskeder fra for eksempel menighedsrådsforening, Kirkeministerium, stift og provsti.

Efter planen skal det nye fælles intranet for præster, ansatte og menighedsrådsmedlemmer gå i luften lige efter påske. Folkekirkens IntraNet (FIN) skal afløse Den Digitale Arbejdsplads (DAP), som er blevet kritiseret for at være uoverskuelig og vanskelig at logge ind på.

Det nye system skal ifølge næstformand for Landsforeningen af Menighedsråd, Inge Kjær Andersen, og biskop over Aalborg Stift, Thomas Reinholdt Rasmussen, som er henholdsvis formand og næstformand i styregruppen for folkekirkens nye intranet, “styrke den interne kommunikation for folkekirkens ansatte og menighedsrådsmedlemmer.”

Det skrev de i et indlæg på Kirke.dk i februar 2022.

Nu viser det sig imidlertid, at ønsket om størst mulig åbenhed er løbet ind i problemer. Det vil nemlig ikke være alle menighedsrådsmedlemmer, der får fuld adgang til alle funktioner i FIN.

Microsoft har ændret på betingelserne

Årsagen er ifølge Sofie Navntoft Sønderskov, souschef for digitalisering i Folkekirkens It, at Microsoft, der står bag mailsystemet (Outlook, red.), der er en del af FIN, har ændret i vilkårene.

“Via FIN vil man ligesom via DAP'en have adgang til to mail-postkasser, en med fortrolige mails og en med mange ikke-fortrolige fælles mails. I dag kan den fortrolige postkassen tilgås af formanden og kontaktpersonen, mens fællespostkassen kan tilgås af hele menighedsrådet.”

“Fremover vil begge postkasser kun kunne tilgås af formanden og kontaktpersonen.”

“Microsoft har omlagt licenserne, så man ikke længere betaler pr. postkasse, men pr. bruger. I dag betaler vi for en postkasse og kan så selv styre, hvem og hvor mange, der skal have adgang til den. Men fremover, når FIN bliver lanceret, skal vi i stedet betale for de enkelte medlemmers personlige adgang til en postkassen.”

Det enkelte menighedsråd kan dog godt vælge at købe adgang til flere medlemmer, tilføjer Sofie Navntoft Sønderskov.

“Men det bliver næppe nødvendigt, for vi er ved at kigge på en løsning, hvor de, der har fuld adgang, kan tage relevante mails og trække dem over i et arkiv, hvor alle har adgang.”

En løsning der, ligesom adgangen til postkasserne via FIN, skal være klar til brug i uge 15, når intranettet lanceres.

Det vil koste en formue at give alle adgang

Og der er opbakning til prioriteringen.

“Man kan sagtens argumentere for, at det er et demokratisk problem, at ikke alle har adgang. Men vi har vurderet, at vi er nødt til at sige, at de penge har vi ikke. Så skal vi i hvert fald holde op med noget andet,” siger Inge Kjær Andersen, som tilføjer, at det vil "koste folkekirken en mindre formue, hvis vi centralt skal betale for alle.”

Hertil kommer, tilføjer Inge Kjær Andersen, at det alligevel næppe er alle, der ville benytte den fulde adgang.

“Inden Torben Stærgaard (tidligere chef for Folkekirkens It, red.) stoppede, kontrollerede han, hvor mange personer, der bruger adgangen i det nuværende system. Resultatet er, at det i gennemsnit svarer til to til tre personer pr. menighedsråd.”