Projektleder af nyt intranet: Intranettet er klar om et år

Folkekirkens nye intranet skal være klar til første halvdel af 2023, fortæller den nye projektleder Jenny Holm Hviid, der netop nu har fokus på at sammensætte et brugerpanel og skabe relation til samarbejdsparterne i projektet

Siden 1. april har Jenny Holm Hviid været projektleder for folkekirkens nye intranet. Den første tid er blandt andet gået med at orientere sig i projektet og skabe relationer til de samarbejdspartnere, der skal være med til at sørge for, at projektet er klar i løbet af første halvdel af 2023. Foto: Privatfoto

I 2023 bliver DAP’en sendt på pension og bliver i stedet afløst af et nyt folkekirkeligt intranet.

Siden 1. april 2022 har Jenny Holm Hviid været ansat som projektleder for og redaktør af folkekirkens nye intranet. Kirke.dk har bedt Jenny Holm Hviid svare på en række spørgsmål for at give et indblik i, hvordan det går med projektet et par måneder efter, at hun har taget fat på arbejdet.

Hvilke kvalifikationer har du med i forhold til jobbet som projektleder for og redaktør af folkekirkens nye intranet?

“Jeg har erfaring som projektleder fra en række udviklingsprojekter og har senest været ansat som projektleder i en socialøkonomisk virksomhed. Igennem hele min karriere har jeg haft fokus på projektledelse, projektudvikling og kommunikation.”

Hvad er det, der er spændende ved stillingen?

“For det første er folkekirken som institution en spændende arbejdsplads, som løfter nogle relevante opgaver for mange mennesker.”

“For det andet tiltaler kombinationen af projektledelse og det, at være digital redaktør, mig meget. Fordi det favner den faglighed og erfaring, jeg har.”

Hvad er den overordnede ramme for projektet?

“Vi skal udvikle et nyt intranet for folkekirken, så både menighedsråd og ansatte kan finde det, der er relevant for dem. Der vil både være skal-ting, blandt andet regler og vejledninger, og ting, der kan hjælpe i hverdagen, for eksempel inspiration og nyheder.”

Hvor er I lige nu i projektet?

“Jeg har fået en god indføring i det arbejde, der er lavet, inden jeg blev ansat den 1. april og har brugt en del tid på at orientere mig i dette forarbejde.”

“Hertil kommer, at jeg har brugt meget tid på at skabe relationer. Jeg kommer nemlig et helt andet sted fra og kender ikke så mange i det folkekirkelige landskab, så derfor har jeg prioriteret at tage ud i landet og møde mennesker.”

Hvem er dine samarbejdspartnere?

“Styregruppen består af repræsentanter for Landsforeningen af Menighedsråd, stifterne og Kirkeministeriet.”

“Desuden er der en lang række fagpersoner, som kommer til at være en del af projektet, for eksempel ansatte fra Landsforeningen og stifterne, der er med i nogle arbejdsgrupper. Desuden er der dygtige kommunikationsfolk, der bidrager til projektet.”

“Ud over de interne samarbejdspartnere er der også nogle eksterne leverandører, der via Folkekirkens It bidrager til projektet.”

Hvordan samarbejder I med Folkekirkens It og folkekirken.dk?

“Jeg har holdt et godt møde med folkekirken.dk og fået en introduktion til, hvad de har af indhold på deres side, ligesom vi har talt snitflader til intranettet. Som navnet antyder, vil det, man kan finde på intranettet, være relevant internt i folkekirken. Mens det, man kan finde på folkekirken.dk, vil være relevant for de eksterne borgere i samfundet.”

“Så når der for eksempel i dag ligger logoer og diverse skabeloner på folkekirken.dk, så skal det flyttes over på intranettet.”

“Samarbejdet med Folkekirkens It sker gennem en projektleder, der har kontakten til de eksterne leverandører.”

“Selv skal jeg tage mig af styregruppen, så de får det, som de gerne vil have det. Desuden skal jeg tage hånd om indholdsdelen og kommunikationen og sørge for, at når vi åbner, så ligger der noget godt og relevant indhold.”

Hvordan ser det ud på længere sigte?

“Der er en milepælsplan og tidsplan for projektet, hvor platformen og indhold skal være klar i første halvdel af 2023.”

Hvem er det, der skal kunne tilgå intranettet?

"Det er menighedsråd, præster og øvrige ansatte ved kirkerne og provstierne, der er den primære målgruppe. Desuden vil folkekirkelige myndigheder som for eksempel Kirkeministeriet og andre fællesfondsinstitutioner også have adgang og have mulighed for lægge ting ind, så man kan orientere sig den vej.”

Hvordan bliver de forskellige faggrupper inddraget?

“De bliver inddraget. Lige nu er vi ved at sammensætte et brugerpanel med cirka 500 brugere. De bliver præsenteret for de første demoer, når de er klar.”

Hvornår er den første demo klar?

“Det tør jeg ikke give et bud på endnu. Men lige nu er brugerpanelet ved at blive sammensat og vi regner med at sende ud her før sommerferien.”