Giv præster 8000 mere i månedsløn – og afskaf tjenestemandspensionen

En ændring fra tjenestemandsansættelse til overenskomstansættelse vil give præster 6-8000 kroner mere i løn om måneden, mens præsten er i arbejde – uden at det bliver dyrere for arbejdsgiver, skriver menighedsrådsformand

Hvor en lektor på pension må nøjes med udbetaling fra en arbejdsmarkedspension, oppebærer en præst en fast månedlig pension på 57 procent af sin sidste løn resten af livet, påpeger Tom Ebbe Jakobsen. Foto: Kåre Gade

Af Den Danske Præsteforenings årsberetning, der udkom i april måned 2023, fremgår det at præsteforeningens bestyrelse vil arbejde for at indhente lønefterslæbet, så præster, provster og biskopper kommer på niveau med sammenlignelige akademikergrupper.

En anden af flere ting som præsteforeningens bestyrelse vil arbejde for, når det drejer sig om løn, er gennemsigtighed i løndannelsesprocessen – for den enkelte præster såvel som på det overordnede niveau.

Denne artikel er en del af dette tema:
Kirkesyn

Det er ikke unormalt, at en fagforening mener, at deres medlemmer får for lidt i løn. Det er derfor også ganske forståeligt at Den Danske Præsteforening har en bedre løn til præsterne som mål, og jeg er meget enig i, at der skal skabes gennemsigtighed i sammensætningen af lønnen.

Hvis man sammenligner en gymnasielektors lønseddel med en præst lønseddel – hvor lektor og præst har samme anciennitet – er det også ganske korrekt, at lektorens månedlige bruttoløn er marginaler højere end præstens ditto.

Men det, man skal huske i denne sammenhæng, er, at hvor der for eksempelvis en lektor indbetales 18 procent til pension, så viser beregninger fra Kirkeministeriet, at der for en tjenestemandsansat præst gennemsnitlig ”indbetales” omkring 42 procent.

Eller rettere, hvor en lektor på pension må nøjes med udbetaling fra en arbejdsmarkedspension, oppebærer en præst en fast månedlig pension på 57 procent af sin sidste løn resten af livet. Hvis præsten dør, får ægtefællen 71 procent af den pension, som den afdøde præst ville have fået.

Mit forslag er, at alle præster, herunder tjenestemandsansatte, tilbydes en løn, der mindst matcher en gymnasielektors løn på slutløn, selvfølgelig med de nødvendige rådighedstillæg, som præster nødvendigvis må have.

Dette mod, at den tjenestemandsansatte præst samtidig accepterer at vedkommendes ansættelse ændres fra tjenestemandsansættelse til en almindelig overenskomstansættelse, hvor arbejdsgiver som en del af ansættelsesforholdet indbetaler, hvad der svarer til 18 procent af lønnen til arbejdsmarkedspension.

En ændring fra tjenestemandsansættelse til overenskomstansættelse vil kunne give præster i omegnen af 6-8000 kroner mere i løn om måneden, mens præsten er i arbejde – uden at det bliver dyrere for arbejdsgiver.

Med denne ændring sikrer vi også at nuværende overenskomstansatte præster får det samme i løn og pension forhold som nuværende tjenestemandsansatte præster (der er overgået til overenskomstsansættelse), og at der samtidig bliver en lighed med sammenlignelige akademikergrupper.

Tom Ebbe Jakobsen er formand for Balle Menighedsråd, medlem af Aarhus Stiftsråd og kasserer i Landsforeningen af Menighedsråd (holdninger og synspunkter er fremført på egne vegne).