Kunstgrebet: Händels "Messias" spejler omsorgen, når Jesus helbreder

Dirigent og studielektor på musikvidenskab Nenia Zenana anbefaler i denne uges Kunstgrebet at lytte til satsen "He shall feed His flock/Come unto Him, all ye that laybour" af Georg Friedrich Händels oratorium "Messisas" som en del af prædikenenforberedelsen

I 2016 blev Händels ”Messias” opført i Mariakirken i København ved en støttekoncert for værestederne Café Paraplyen, Reden og Mariatjenesten. Koncerten fulgte en lang tradition for velgørenhedskoncerter med oratoriet, der første gang blev opført i 1742 i Dublin til støtte for et lokalt hospital. Foto: Jens Welding Øllgaard

3. søndag efter helligtrekonger, 1. tekstrække, Matthæusevangeliet 8,1-13

Selvom vi er kommet til 27. januar, så står der i skrivende stund 13. december i min kalender, og det er kun få dage siden, jeg dirigerede Händels Messias. Den ene koncert foregik i Blocs & Walls, som er Nordens største klatrehal, og dér midt mellem lyssætning og klatrere på væggene stod de to kvindelige solister og sang favnende på tværs af rummet til hinanden.

Altsolisten synger først om, at Jesus’ omsorg er som en hyrde, der passer på sin fåreflok og sopransolisten svarer: Kom til ham, alle I som slider, og I skal finde hvile til jeres sjæle.

Søndagens tekst handler blandt andet om, at Jesus helt gratis og frit helbreder mennesker, der har brug for det. Det er den omsorg, jeg oplever i satsen fra Händels storværk, og musikkens enkle og fine tonesprog bliver en stille strøm af fred og heling helt ind i sjælen. Helt gratis!