Præstepraktik skal få flere teologer til at gå præstevejen

Fem teologistuderende har netop været en uge i præstepraktik i Ribe Stift. Det giver en fornemmelse af, hvordan teologiens fag er forbundet med praksis, siger adjunkt i praktisk teologi

”Netop det at lytte til et menneske i sorg lærer man ikke nødvendigvis på fakultetet. Men fornemmelsen af at fagene betyder noget for praksis, den vil nogle kunne få, hvis de kommer i præstepraktik,” siger adjunkt Mikkel Gabriel Christoffersen. Foto: Kåre Gade

For andet år i træk har Ribe Stift tilbudt teologistuderende en uges praktikophold hos præster i stiftet, hvor de kan få en smagsprøve på præstelivet og bopleve hverdagen i præstens sogn.

I år var det Varde Provsti, der stod for praktikken, som i alt fem studerende fra Aarhus og København havde taget imod.

Tanken er, at de studerende kan blive klogere på, hvad det vil sige at være præst, og hvilke opgaver en præst varetager.

Sognepræst Charlotte Locht er uddannelseskonsulent i Ribe Stift og har været med til at forme tilbuddet om praktik. Hun fortæller, at praktikforløbet er skabt for, at de studerende kan komme til at opleve den arbejdsglæde, der findes i præstegerningen.

Charlotte Locht, der selv havde en praktikant med på arbejde denne sommer, siger, at hun selv manglede sådan et tilbud, da hun studerede teologi.

”Trods mit studiejob som kirketjenervikar vidste jeg ikke selv ret meget om, hvad præstearbejdet egentligt rummer. Så jeg er glad for, at man nu tilbyder frivillige praktikophold på tværs af stifterne, så de studerende kan få prøvet teologien af," siger hun.

Det akademiske får lov at møde praksis

Adjunkt i praktisk teologi ved Københavns Universitet Mikkel Gabriel Christoffersen er enig i antagelsen om, at de studerende kan få gavn af at teste deres forståelse af teologiens fag af i praksis.

”De studerende kan få en fornemmelse af, at de fag, som vi læser her på Det Teologiske Fakultet, faktisk betyder noget i praksis.”

”For nogen vil det kunne give en større glæde ved at læse de fag, når man forstår, hvordan de hænger sammen med praksis. For en ting er at tale om fagenes relevans abstrakt i undervisningen, men ved at gå i praktik mærker man det konkret.”

En af de konkrete fordele ved at tage i praktik, mener Mikkel Gabriel Christoffersen, er, at den studerende får fornemmelsen af, hvad det vil sige at drage nytte af sin akademiske ballast.

”Som præst skal du kunne henvise til det bibelske univers og give det betydning. Du skal kunne Bibelens historier, lignelser og narrativer, før du kan øse af dem.”

”Du skal være bevidst om dogmatiske tænkemåder, og hvad de betyder, før du kan bringe dem i anvendelse i for eksempel en sjælesørgerisk sammenhæng. Du skal kunne din religionskritik og etik, og så skal du også kunne lytte til det menneske, der sidder foran dig.”

”Netop det at lytte til et menneske i sorg lærer man ikke nødvendigvis på fakultetet. Men fornemmelsen af, at fagene betyder noget for praksis, den vil nogle kunne få, hvis de kommer i præstepraktik,” siger adjunkt Mikkel Gabriel Christoffersen.

Glæden ved præstelivet

Biskop i Ribe Stift Elof Westergaard håber, at de studerende i mødet med de vestjyske præster får øjnene op for glæden ved præstelivet. Ligeså er han opmærksom på, at præstepraktikken kan være en glædelig oplevelse for præsterne.

”Det er horisontudvidende at møde de studerende. I storbyerne har præsterne mulighed for at være med i samtalen med de studerende. Og den mulighed får vi så, når de studerende kommer i praktik hos os.”

Charlotte Locht fortæller, at også kirkegængerne bakker op om praktikanterne.

”Det var rørende at opleve menighedens imødekommenhed og opbakning overfor min praktikant. Alle viste stor tillid og åbenhed.”

”Folk er bevidste om præstemangel, så der er en dybfølt glæde over, at nogle har lyst til at opleve stemningen herude vestpå.”

Men det handler ikke kun om at lokke flere præster til Ribe Stift, understreger Elof Westergaard.

”Først og fremmest håber jeg, at de studerende gerne vil være præster i folkekirken. Det er mit største håb. Vi har brug for mange dygtige præster om nogle år.”

"Noget andet er selvfølgelig, at jeg også kunne tænke mig, at nogle ville have lyst til at trække over til vores del af landet. Men det er mindre vigtigt," siger biskoppen.

Sidste år var det Tønder Provsti, der bød teologistuderende velkommen i uge 33, og Charlotte Locht fortæller, at provstierne i Ribe Stift står i kø for at kunne vise deres arbejdspladser frem.