Tidligere kirkeminister melder sig ud af Venstre

"Venstre undertrykker den kirkelige frihed og ændrer drastisk forholdet mellem stat og kirke," lyder det fra Birthe Rønn Hornbech, som har forladt Venstre efter 48 års medlemskab

"Venstre forråder den folkekirkelige frihed, som Venstre har været forkæmper for siden I.C. Christensens menighedsrådslov i 1903," mener Birthe Rønn Hornbech. Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen/Ritzau Scanpix

Tidligere integrations- og kirkeminister Birthe Rønn Hornbech har søndag meldt sig ud af Venstre.

"Jeg kan ikke mere genkende Venstre, der har forladt frihedens grund. Venstre deltager i en flertalsregering, der allerede efter få uger demonstrerer sin magtfuldkommenhed og undergraver den danske model," skriver hun i en pressemeddelelse.

Birthe Rønn Hornbech mener også, at Venstre truer den fælles holdning til sikkerhedspolitik. Det er dog især beslutningen om at afskaffe store bededag, der har fået hende til at forlade partier efter 48 års medlemskab. Hun mener, at Venstre "forråder den folkekirkelige frihed":

"Imod biskoppernes protest og henover hovedet på præst og menighed er den samarbejdende folkekirke underløbet. I stedet optræder regeringen som egenrådig statskirke og skruer tiden tilbage til før demokratiets indførelse."

Selv, hvis det skulle lykkes for fagbevægelsen at få regeringen til at ændre beslutning, kan den tidligere minister og kirkeordfører "ikke forsvare" at være medlem af Venstre.

"Jeg har derfor med stor sorg meddelt Venstres Landsorganisation, at jeg ikke mere er medlem af Venstre."

Læs pressemeddelelsen.