Det faglige råd: En kirkeminister bør læse Grundtvig

Om lidt er der en ny kirkeminister. Tidligere kirkeminister og selvudnævnt pedel for folkekirken, Bertel Haarder, hjælper her den nye minister godt på vej i jobbet med et par faglige råd

Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix.

Hvordan adskiller jobbet som kirkeminister sig fra andre ministerområder?

"Det er et job, hvor man i modsætning til andre ministerier ikke skal bestemme. Man skal ikke opkaste sig til kirkens leder, som en af mine forgængere gjorde. Jeg udnævnte mig selv til kirkens pedel og det, synes jeg, er meget klogere. Fordi på en måde er det jo mærkeligt at have en politisk ledelse af en kirke."

"Men det har fungeret godt i Danmark, fordi skiftende kirkeministre har vist ydmyghed overfor det forhold, at kirkens indre liv bestemmes af kirken selv. Det er de ydre rammer, man er minister for. Ganske som pedellen på en skole, er den, der er ansvarlig for de ydre rammer og ikke for pædagogik."

Denne artikel er en del af dette tema:
Det faglige råd

Er det ikke svært at navigere i som minister?

"Man skal kende folkekirkeordningen til bunds. Og det er også godt at kunne sin Grundtvig. Vores kirkeordning er på mange måder et resultat af Grundtvigs måde at anskue tingene på."

"Jeg kan tilråde læsningen af Grundtvigs skrift: "Den Danske Stats-Kirke upartisk betragtet" fra 1834. Det er en ganske lille pjece, som simpelthen er den bedste indføring i Grundtvigs kirkepolitik, man kan forestille sig."

Men politik handler også om at lave om på samfundet. Så hvad nu hvis man som minister har nogle idéer om at ændre tingene?

"Så skal man bruge kræfterne på at bekæmpe kirkens ulidelige bureaukrati, som der er gjort alt for lidt ved. På trods af at jeg startede en proces for mange år siden, der fik navnet 'Bort med bøvlet, Bertel'. Den er desværre ikke blevet fulgt op på. Det bør være topprioritet."

Den nye kirkeminister bliver også forvaltningschef for et embedsværk. Er der noget ved selve kirkeministeriet, man skal være opmærksom på som minister?

"Kirkeministeriet er et meget lille ministerium, som dog ifølge love og regler skal blande sig alt for meget. Jeg er skuffet over, at der ikke er sket noget på den front. Jeg troede, at departementschefen ville tage fat i det som det første. Så der er brug for virkelig at sætte gang i tingene."

Kirkeministeriet dækker også andre trossamfund. Er der noget man som kirkeminister skal være særligt opmærksom her?

"Nej, altså, da jeg fandt ud af, at reglerne nødvendiggjorde, at man skulle godkende asatroen som trossamfund, så opgav jeg at interessere mig for den del af kirken. Så stod jeg simpelthen af. Jeg respekterer reglerne, men jeg synes, det er helt ude i hampen."