Biskop: Folkekirken bør være mere aktiv i valgkampen

Landets kirker bør tale folkekirken langt mere op i valgkampen, mener biskop. Men det er et tveægget sværd, hvis folkekirken gør sig til en del af valgkampen, siger Landsforeningen af Menighedsråd

Biskop Peter Birch (yderst t.v.) og formand for DF Morten Messerschmidt (yderst t.h.) i bøn, da folketingskandidater besøgte frikirken Højnæs – en del af en studietur arrangeret af Frikirkenet og Helsingør Stift. Messerschmidt opfordrede generalsekretæren for Frikirkeet om at bede for deltagerne. Foto: Leif Tuxen

Flere af landets folketingskandidater har de seneste uger besøgt diverse frikirker på såkaldte studieture arrangeret af frikirkernes netværksforening Frikirkenet.

Denne aktive indsats for at få politikerne i tale bør folkekirken lade sig inspirere af, mener biskop Peter Birch, Helsingør Stift.

"Det er vigtigt, at vi repræsenterer kirkens arbejde over for politikerne og viser, hvor vigtig kirke og kristendom er for sammenhængskraften i vores samfund. I et sekulariseret samfund må kirken gøre sin stemme gældende, så vi ikke ender i sekularisme. Som folkekirke har vi en særlig forpligtelse til at gøre det gældende."

Han deltog for nyligt selv i en studietur i en sognekirke og frikirke i Rødovre med tre politikere arrangeret af Frikirkenet.

DF-formand: Invitér til flere vælgermøder

Studieturen i Rødovre var fra politisk side med deltagelse af folketingsmedlemmerne Karen Ellemann (V), Kasper Sand Kjær (S) og DF's formand Morten Messerschmidt (DF). De stiller alle op til Folketinget ved valget.

"Det er et glimrende koncept, hvor lokalvalgte politikere får mulighed for at møde repræsentanter for de lokale kirker – ikke kun de ansatte, men også medlemmer af menighederne," siger Peter Birch.

Morten Messerschmidt mener også, at folkekirken burde bruge valgkampen til at gøre opmærksom på sig selv.

"Det ville være fantastisk, hvis folkekirken eksempelvis inviterede til debataften om folkekirkens rolle i samfundet på samme måde som klimabevægelser og lægeforeningen inviterer til debat. Det er en glimrende idé."

"Hvis ikke kirken holder sig til og gør sig relevant for os som mennesker, så kan den i hvert fald være sikker på, at dens rolle svinder ind."

Et tveægget sværd

Inge Kjær Andersen, der er næstformand for Landsforeningen af Menighedsråd, er enig med Peter Birch i, at folkekirken bør holde flere vælgermøder, og har opfordret landets distriktsforeninger til det.

"Vi har en opgave i at få medlemmerne til at spørge folketingskandidaterne aktivt ind til deres holdninger om folkekirken og de udfordringer, som optager menighedsrådene."

"Men det er et tveægget sværd at være en del af en valgkamp, for vi er ikke interesserede i, at folkekirken bliver et stort offentligt debatemne, hvor politikere byder ind med hurtige løsninger uden om folkekirkens parter."

Men en ting er, om og i hvilken grad folkekirken kan forsøge at påvirke politikerne. Noget andet er, at flere og flere politikere ved mindre og mindre om kirken til at begynde med, forklarer Inge Kjær Andersen.

"Der er for få, der har det nødvendige kendskab og behovet for, at vi klæder dem på med basal viden om folkekirkens struktur, er steget de senere år. Det er ikke væsentligt i sig selv, at der er et bestemt antal folketingsmedlemmer, der er aktive i kirken eller teologer, men det er vigtigt, at de er medlemmer. Vi ønsker, at flere aktivt påtager sig opgaven med kirkepolitik."

Kirkelobbyisme ikke et problem

Peter Birch mener, at man skal italesætte de politiske emner direkte over for politikerne.

Ved besøget i Rødovre advarede han dels mod forslaget om tvangsoversættelse af prædikener, dels mod den stramme udlændingepolitik.

"Dansk lovgivning er blevet så stram, at en udenlandsk prædikant, der inviteres til Danmark for at prædike, nu skal have opholds- og arbejdstilladelse. Det behøvede Desmond Tutu ikke i 80'erne, men det ville han skulle i dag. Det er i mine øjne vidtgående konsekvenser af den lovgivning, vi har i dag."

Nogle vil måske mene, at han vælger side eller lobbyer for bestemte politiske synspunkter, men det mener Peter Birch ikke er et problem.

"Nej. Det er helt legitimt at tage den overordnede drøftelse af kirkens rammer i en løbende dialog med parlamentarikerne."