Ønskelisten: Det ønsker den katolske kirke sig af en ny kirkeminister

Kirkeministeriet bør forvalte trossamfundsloven lempeligt, så trossamfundene under for folkekirken ikke pålægges uhensigtsmæssige byrder, skriver Czeslaw Kozon, biskop i den katolske kirke i Danmark

En ny kirkeminister bør være opmærksom på, at den nye lovgivning og dens krav stiller trossamfundene over for store finansielle og personalemæssige udfordringer, mener den katolske kirkes biskop Czeslaw Kozon. Foto: Leif Tuxen

Selv om kirkeministeren primært er minister for folkekirken, bør han eller hun også arbejde for, at de øvrige trossamfund får optimale muligheder for deres virke.

Ministeren vil være bundet af eksisterende lovgivning, herunder trossamfundsloven, som desværre er blevet mere restriktiv og kontrollerende; men i de tilfælde, hvor konkrete dispositioner er overladt til ministeren eller ministeriets embedsmænd, bør der administreres lempeligt, så der ikke pålægges trossamfundene nye og uhensigtsmæssige byrder.

Dette gælder både under hensyntagen til, at de trossamfund, som har en lang tradition her i landet, ikke har voldt problemer, og ved at være opmærksom på, at den nye lovgivning og dens krav stiller trossamfundene over for store finansielle og personalemæssige udfordringer.