Generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp træder tilbage

Efter ni år på posten stopper Birgitte Qvist-Sørensen som generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp af familiemæssige årsager

Generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp Birgitte Qvist-Sørensen ved præsentationen af "Verdensmålsbogen" i 2020. Hun har været en del af Folkekirkens Nødhjælp i 13 år. De seneste ni år har Birgitte Qvist-Sørensen været generalsekretær, og før det var hun international chef. Foto: Kåre Gade

Birgitte Qvist-Sørensen stopper som generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp. Det gør hun fra dags dato af familiemæssige årsager.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra organisationen fredag.

"Jeg er utrolig stolt af de resultater, jeg i samarbejde med hele organisationen har opnået gennem mine mange år i Folkekirkens Nødhjælp. Til glæde og gavn for mennesker i verdens fattigste lande og i glemte kriser," udtaler Birgitte Qvist-Sørensen i pressemeddelelsen.

50-årige Jonas Vejsager Nøddekær konstitueres som generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp.

Han har været ansat i organisationen i 23 år. De seneste syv år har han været international direktør.

Jonas Vejsager Nøddekær har været udstationeret for Folkekirkens Nødhjælp i Etiopien, Cambodja og Myanmar. Han er uddannet i statskundskab fra Københavns Universitet.

Folkekirkens Nødhjælp fortæller Ritzau, at organisationen vil slå et jobopslag op. Herefter er det organisationens bestyrelse, som skal udpege den nye generalsekretær.

"Stor tak til Birgitte, som har løftet en vigtig opgave og bragt Folkekirkens Nødhjælp frem til en meget stærk position. Efter 100 år er Folkekirkens Nødhjælp stadig en vigtig og fremtrædende organisation," udtaler forperson i organisationens bestyrelse, Marianne Hoff Andersen, i pressemeddelelsen.

Folkekirkens Nødhjælp har i over 100 år arbejdet på at hjælpe udsatte mennesker i verden med udviklingsbistand og nødhjælp.

Organisationen samarbejder med mere end 200 lokale partnere i 20 lande. Sidste år omsatte Folkekirkens Nødhjælp for cirka en milliard kroner, står der i pressemeddelelsen.

/ritzau/