Formand har arbejdet for sit eget menighedsråd for 360.000 kroner

I Holbøl Menighedsråd indhentede man ikke tilbud på håndværksmæssige opgaver igennem en årrække

Holbøl Menighedsråd har i årevis forsømt at sende håndværksmæssigt arbejde i udbud. Tidligere formand for menighedsrådet og malermester udførte flere opgaver i perioden. Det skriver JyskeVeskysten.

Aabenraa Provsti gjorde rådet opmærksom på at følge gældende regler om indhenting tilbud på håndværksmæssige opgaver. Der skal indhentes mindst to tilbud på opgaver der overstiger 50.000 kroner.

Menighedsrådsformanden fortæller, at menighedsrådet efter påmindelsen har indhentet tilbud, mens man tidligere altid har benyttet faste håndværkere.

Blandt andet har menighedsårdet benyttet menighedsrådsformandens eget malerfirma kontinuerligt. En aktindsigt til JyskeVestkysten viser, at firmaet har faktureret sognet for 360.067,50 kroner i perioden fra 2012 til 2018.

Ikke nødvendigvis brud på regler

Principielt er man ikke afskåret fra at udføre håndværksmæssige opgaver i et sogn, hvor man sidder i menighedsrådet, forklarer Søren Abildgaard, formand for Landsforeningen af Menighedsråd, til JyskeVestkysten.

Der gælder dog særlige regler jævnfør Menighedsrådsloven, der betyder, at det er op til menighedsrådet at vurdere, om et medlem har en sådan interesse i en sag, at medlemmet skal udelukkes fra forhandling og afstemning om sagen.

Det fremgår ikke fra menighedsrådets referater om menighedsrådsformanden har deltaget i de møder, hvor man har tildelt hans firma opgaver i sognet.

Holbøl Menighedsråd trak sig kollektivt i sommeren 2018, som følge af en konflikt med daværende sognepræst Kristian Ditlev Jensen.