Nye restriktioner træder i kraft søndag – se, hvad de betyder for julens gudstjenester

Kirkerne holdes åbne, også for sang, men med mundbind og arealkrav. Sådan lyder udsigten for julegudstjenesterne, efter at et politisk flertal fredag bakkede op om regeringens nye coronarestriktioner

I julen 2020 strammede regeringen i flere omgange op på kirkernes coronarestriktionerne – senest den 23. december med den konsekvens, at biskopperne lillejuleaften anbefalede at aflyse julens gudstjenester. En del kirker holdt dog gudstjeneste under de skærpede regler, som her i Kastelskirken i København. Foto: Kåre Gade

Opdateret lørdag 18/12 8.00 (I den oprindelige artikel stod, at sognegårde skulle lukkes. Der kan ifølge Kirkeministeriet holdes ‘menighedsarrangementer’ med arealkrav, mundbind og coronapas.)

En uge før juleaften må kirkerne indstille sig på at fejre jul under en række nye coronarestriktioner, som træder i kraft søndag klokken 8.

På regeringens pressemøde fredag den 17. december præstenterede statsminister Mette Frederiksen, sundhedsminister Magnus Heunicke og sundhedsmyndighederne regeringens forslag til en række, markante indgreb, der skal bremse den genopblussede coronaepidemi. Senere fredag bakkede et flertal i Folketingets Epidemiudvalg op om tiltagene. Flere af dem får betydning for gudstjenesterne i julen.

Det gælder:

• Krav om mundbind
  • Indendørs arealkrav på 2 kvadratmeter pr. gudstjenestedeltager for siddende deltagere og 4 kvadratmeter for stående, samt skiltning om, hvor mange deltagere, der er plads til
  • Gældende regler for coronapas fortsætter
  • Ved folkekirkens videregående uddannelser skal der desuden vises coronapas uanset antal personer
  • Arbejdsgivere opfordres til at lade medarbejdere arbejde hjemme

Der er ikke anbefalinger om at undlade sang. Kirkeministeriet har klokken 18:20 fredag udsendt detaljerede retningslinjer.

Direktør for Sundhedstyrelsen Søren Brostrøm kaldte på pressemødet strategien for de steder, der holdes åbne – herunder kirkerne – for en "udtyndingsstrategi", der skal begrænse antallet af danskere, der samles.

Sidste år betød skærpelser af kirkernes restriktioner den 23. december, at biskopperne anbefalede en aflysning i sidste øjeblik. Søren Brostrøm beklagede forløbet sidste år og sagde, at det var hans indstilling til regeringen, at julegudstjenesterne skal kunne afholdes i år.

"Hensigten er, at kirkerne holdes åbne," sagde Søren Brostrøm.

Sundhedsmyndighederne og regeringen anbefaler desuden, at kirker og kirkegængere iagttager alle de generelle anbefalinger om udluftning, afstand og håndsprit.

Men på Kirke.dk's spørgsmål, om man vil anbefale danskerne at blive hjemme fra julens gudstjenester, var svaret nej:

"Om man skal gå i kirke eller lade være, det vil vi lade være op til folk selv at afgøre," sagde Søren Brostrøm.

Der vil heller ikke være anbefalinger om at undlade sang.

"Men det kan godt være at koret igen skal træde et skridt tilbage," sagde Søren Brostrøm.

Restriktionerne vil desuden særligt ramme kulturlivet, når teatre, biografer, spillesteder og andre steder, hvor mange samles, lukkes. Butikker og restauranter holdes åbne, men med arealkrav, og servering af alkohol forbydes efter klokken 22. Endelig anbefaler regeringen, at alle danskere begrænser deres sociale samfærdsel i julen til de nærmeste.

"Men der er stadigvæk ikke tale om nedlukning af hele samfundet, som vi så det sidste år," sagde Mette Frederiksen.

Hun forklarede, at det skyldes vaccinerne, når samfundet ikke lukkes lige så meget ned som i 2020, selvom smitten er mere omfattende. Men den meget smitsomme Omikron-varianten betyder ifølge statsministeren, at vi står i en ny situation. Derfor betonede hun flere gange vigtigheden af at sige ja til vaccinationerne og til at lade sig teste hyppigt.