Ny salmekonkurrence: Vindersalme skal synges til åbning af Himmelske Dage 2022

Himmelske Dage 2022 i Roskilde skal skydes i gang med en friluftsgudstjeneste. I den forbindelse udskriver Himmelske Dage og Kirke.dk en konkurrence om en ny salme til den fælleskirkelige festival. Formanden for lokalkomitéen for festivalen fortæller, at den vindende salme både skal være sangbar og indkapsle festivalens tema

Himlens sluser stod vidtåbne, da kirkekor fra hele Viborg Stift  sang for på fællessangen ved den økumeniske åbningsgudstjeneste til Himmelske Dage i Herning i 2019. Nu inviteres salmedigtere og -komponister til at deltage i en konkurrence om en salme til Himmelske Dage 2022 i Roskilde.
Himlens sluser stod vidtåbne, da kirkekor fra hele Viborg Stift sang for på fællessangen ved den økumeniske åbningsgudstjeneste til Himmelske Dage i Herning i 2019. Nu inviteres salmedigtere og -komponister til at deltage i en konkurrence om en salme til Himmelske Dage 2022 i Roskilde. Foto: Kåre Gade

Det kan være, at det bliver i regn. Men måske også i strålende solskin. Om et år holdes den fælleskirkelige festival Himmelske Dage i Roskilde, og den skal åbnes under åben himmel.

I den anledning udskriver Himmelske Dage sammen med Kirke.dk en konkurrence om en ny salme, der skal synges under åbningen i Roskilde Bypark. Temaet for næste års festival er ”Grib fremtiden”, og det skal også være tydeligt i vindersalmen, siger formand for festivalens lokalkomité Elsebeth Garde Kjær, der også er sognepræst i Svogerslev Kirke.

Denne artikel er en del af dette tema:
Himmelske Dage

”Vi vil gerne have highlightet vores tema, som går ud på, at vi tror på en kirke, der spiller en vigtig rolle i verden. Der skal være tro, håb og handling,” siger hun.

Konkurrence skal skabe opmærksomhed

Der er flere grunde til, at det bliver en konkurrence, der skal afgøre, hvilken salme der skal åbne Himmelske Dage 2022, fortæller Elsebeth Garde Kjær. Det handler blandt andet om, at konkurrencen kan skabe opmærksomhed på festivalen og kan være med til at bygge en stemning op.

”Vi vil gerne have en rigtig god salme, og vi kunne selvfølgelig også have peget på et par salmedigtere, som kunne have skrevet nogle bud. Men vi har valgt konkurrenceformen, da det måske også kan tiltrække et ubeskrevet blad eller en, som vi ikke havde tænkt på. Samtidig vil vi også gerne have flere salmer, der også kan bruges til aftenandagter eller lignende i løbet af festivalen,” siger hun.

Vindersalmen skal favne bredt

Der er også andre krav til den vindende salme, end at den skal leve op til festivalens tema. Den må også gerne favne alle de forskellige kirkelige retninger og de forskellige typer arrangementer, der er repræsenteret ved Himmelske Dage. Det siger Kirke.dk’s redaktør Kåre Gade, der er med i juryen, som skal vælge vindersalmen:

”Deltagerne på Himmelske Dage kommer fra vidt forskellige kirkesamfund med ligeså forskellige musiktraditioner. Det er en spændende og udfordrende opgave at skulle vælge en salme, der kan favne hele bredden.”

Elsebeth Garde Kjær er enig i, at salmen skal favne bredt. Samtidig understreger hun også, at den skal være til at synge med på.

”Den skal måske ikke ligefrem have et omkvæd, men melodien og teksten skal være fængende, lettilgængelig og vedkommende. Den skal også være slidstærk og have er gedigent indhold, så den måske kan vinde indpas også senere hen. Og så skal den være festlig, så vi får løftet stemningen fra festivalens start,” siger hun.

Den fælleskirkelige festival løber af stablen den. 26. til 29. maj 2022 i Roskilde.

Salmekonkurrencen

Bidrag til konkurrence skal sendes til denne mail: Roskilde@himmelskedage.dk og skal adresseres til projektleder Miriam Munksgaard. Der er deadline den 1. oktober.

Juryen er:

• Jørgen Carlsen, tidligere højskoleforstander og medredaktør af Højkolesangbogens 19. udgave
  • Marianne Søgaard, uddannet sanger fra Rytmisk musikkonservatorium. Marianne Søgaard har fået flere sange og salmer optaget i Kirkesangbogen
  • Christian Hougaard-Jakobsen, forstander på Midtsjællands Efterskole
  • Ole Bjerglund Thomsen, Sognepræst i Haslev og medredaktør på 100 salmer.
  • Kåre Gade, redaktør på Kirke.dk, Kristeligt Dagblads fagmedie
Missing indholdselement.