Ny bispekandidat: Jeg har stor respekt for både Tidehverv og de missionske

Asser Skude vil blandt andet have gudstjeneste på engelsk og sætte fokus på forkyndelsen, hvis han bliver biskop i Helsingør Stift

Asser Skude, præst i i Bellahøj-Utterslev Sogn i Københavns Stift, stiller op til bispevalget i Helsingør Stift. Hvis han bliver biskop, vil han sætte fokus på ansvaret for kristne, der er kommet til Danmark fra andre lande. Foto: Christian Als/Ritzau Scanpix

Asser Skude stiller op som kandidat til bispevalget i Helsingør Stift. Kirke.dk har stillet ham en række spørgsmål om hans kandidatur:

Asser Skude, hvorfor stiller du op til bispevalget i Helsingør Stift?

Fordi jeg mener, jeg har noget at tilbyde, og fordi jeg synes, jeg har en markant kristen profil. Jeg har engageret mig markant på visse kristne mærkesager - blandt andet socialt, etisk arbejde med hjemløse.

På hvilken måde er din erfaring fra arbejdet med hjemløse relevant som biskop?

Det er relevant i forhold til en erfaring med et stort netværk af frivillige, pressehåndtering og organisatorisk arbejde. Det er relevant i forhold til et budskab om at udøve næstekærlighed og passe på samfundets svageste.

Asser Skude

1969: Født i Charlottenlund

1995: Cand.theol. fra Københavns Universitet.

1996: Udsendt af Dansk Sømandskirke i Rotterdam og London.

1997-2012: Præst i Kapernaum Kirke.

1999-2009: Medstifter og født medlem af Københavns stiftsudvalg for diakoni,

2001-2005: Født medlem af funktionspræstegruppen i Københavns Stift.

2003-2013: Leder og stifter af Projekt Gæstebud

2005-2008: Præst ved Stilhedens Katedral på Roskilde Festival

2009-2012: Præst på Roskilde Festival, Event og PR.

2009: Kandidat til bispesædet i Københavns Stift.

2012- : Præst i Bellahøj-Utterslev Sogn.

Hvordan vil du betegne din teologiske profil?

Jeg har stor respekt for både Tidehverv og de missionske. Jeg har arbejdet meget med de missionske, og så mener jeg, at Tidehverv er relevant i forhold deres holdning om, at forkyndelsen og ordet er vigtigt.

Så du er missionsk-tidehvervsk?

Ja, det kan man godt sige. Samtidig har jeg respekt for, at man kan have hver sin holdning - sådan som det også er blevet generelt i folkekirken efterhånden. Tidehvervspræster har meget mere respekt for andre, end de tidligere har haft, og man kan være i rum sammen på tværs af kirkelige retninger.

Det synes jeg, vi er blevet bedre til i folkekirken - at trække det bedste ud fra hver retning - og jeg mener også, at en biskop skal kunne - respektere alle retninger. Der mener jeg, at jeg har en force, fordi jeg har lavet så meget socialt arbejde og har haft mange bolde i luften på én gang.

Asser Skude, sognepræst i Bellahøj Kirke og kandidat til bispevalget i Helsingør Stift

Hvordan går det med at samle stillere til valget?

Jeg er lige gået i gang her efter vinterferien. Hvis man allerede nu ved, at man vil være stiller, så har jeg skrevet, hvordan man bliver det på min hjemmeside. Mit mål er at komme ud til at så mange som muligt.

Så du vil ikke ud med, hvor mange stillere du har?

Nej, det vil jeg ikke.

Men du har allerede nogle stillere?

Ja, det har jeg. Selvfølgelig har jeg det.

Du er præst i Københanvs Stift. Hvordan vil du samle støtter i et andet stift?

Nu ligger Helsingør Stift lige op ad mit eget sogn, og så er jeg selv opvokset i Helsingør Stift. Jeg blev født i Charlottenlund og boede i rækkehus med mine forældre i Albertslund de første ni år af mit liv. Helsingør Stift er et meget bredt stift, det er både by og land, og det kender jeg og jeg ved, hvad det indebærer.

Hvorfor kommer det til at gå anderledes, end sidst du stillede op til et bispevalg i 2009 og ikke blev valgt?

Min alder og erfaring. Jeg kender ikke feltet denne gang, men det var et meget stærkt felt dengang, og jeg er blevet ældre. Nu har jeg sammenlagt 25 års præsteerfaring, og har fået meget livserfaring siden dengang.

Hvordan vil man kunne mærke det, hvis du bliver biskop?

Man vil mærke, at det kristne budskab er i centrum. Der vil være respekt for den kristne kirke, men også ansvar for de kristne brødre og søstre, som er kommet til landet fra andre lande - på lovlig vis selvfølgelig.

Mit eget provsti er et af de mest sammensatte Danmark, så jeg har erfaring med at være et sted med mange trosretninger. Jeg synes, vi må stå fast på, at det kristne budskab også skal rækkes ud til dem med en anden tro. Det skal selvfølgelig gøres på fredelig vis, men vi har et ansvar for at fortælle dem, hvordan kristendommen hænger sammen.

Det vil være en stor udfordring i fremtiden, og vi skal ikke give op på forhånd. Kristendommen er allerede i mindretal i nogle sogne i Helsingør Stift, og de skal ikke lades i stikken.

Noget af det seneste er, at vi i mit eget sogn får en international gudstjeneste på engelsk. Det er en vigtig sag, at man skal kunne mødes og samles om søndagen, og det skal man også kunne, hvis man ikke taler dansk. Det er en mærkesag for mig.

Du bliver biskop fordi…

Fordi dem der stemmer på mig er i flertal og mener, at jeg er den rette til at løfte opgaven.

Jeg ser allerhelst, at det bliver et valg, hvor man kører efter bogen, og at det bliver en sikker sejr til en af kandidaterne. Det ville være optimalt.