Ny generalsekretær i Mission Afrika

Henrik Engelbrekt Refshauge får ansvaret for samarbejdet med omkring 2000 frivillige her i landet og partnerkirkerne i Mali, Nigeria, Cameroun og Centralafrika.

Generalsekretær i Mission Afrika, Henrik Engelbrekt Refshauge Foto: Winblad Foto/Kolding

Den 1. september tiltræder Henrik Engelbrekt Refshauge stillingen som generalsekretær i Mission Afrika.

Henrik Engelbrekt Refshauge har senest været ansat som kirke- og kulturmedarbejder i Haderslev Domsogn, hvor han blandt andet har stået for at forbedre domsognets kommunikation på sociale medier, nyhedsbreve og hjemmeside, skriver JydskeVestkysten.

Han udtaler til Mission Afrikas hjemmeside:

"Jeg vil tilføre dynamik, arbejdsglæde og en strategi for, hvordan vi kommer videre. Jeg håber at kunne tænde en missionsiver blandt teologer og teologistuderende, så de får lyst til at arbejde med mission."

Det fremgår også, at han ønsker en styrket indsats blandt flygtninge og indvandre i Danmark:

”Jeg mener, at vi har en stor opgave i forhold til de mange muslimer og nye kristne konvertitter herhjemme. Der er ikke særlig mange kirker eller kristne organisationer, der tager sig af dem, der kommer fra Syrien, Iran, Irak osv., og derfor taber vi dem på gulvet.”

Han er uddannet teolog fra Aarhus Universitet og har taget den journalistiske tillægsuddannelse på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han har tidligere været ansat i Isrealsmissionen som ungdomssekretær. Desuden var han ansat som præst i Kolding Valgmenighed under kirkens første 4 år.

Han afløser Peter Fischer-Nielsen, der er blevet ansat i en stilling som 50 procents-sognepræst i Højbjerg-Elsborg og 50 procents-stiftspræst for Økumeni, Mission og Religionsmøde i Viborg Stift.