Ny afdelingsleder for teologi: Teologien skal udfolde sig i forpligtende samarbejde med andre

"Det er vigtigt for mig at understøtte Afdeling for Teologi i at imødese de forandringer, som kirke, samfund og universitet hele tiden undergår," siger Kirstine Helboe Johansen, der netop er tiltrådt sin nye stilling som afdelingsleder for teologi på Aarhus Universitet.

Om aftenen læser Kirstine Helboe Johansen 'Det lille hus på prærien' højt for sin yngste. Om dagen arbejder hun i sin nye stilling som afdelingsleder for teologi på Aarhus Universitet. Foto: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix

Kirstine Helboe Johansen overtager ansvaret som afdelingsleder for teologi på Aarhus Universitet fra og med den 1. februar. Hun afløser Ulrik Nissen, der har har varetaget opgaven de seneste seks år.

Hvorfor søgte du jobbet?

Denne artikel er en del af dette tema:
Selvportræt

"Jeg ville gerne bidrage til en velfungerende Afdeling for Teologi og ville gerne arbejde med teologisk uddannelse og forskning på en ny måde. Siden jeg begyndte på teologi-studiet i Aarhus i 1997, har jeg holdt helt utrolig meget af studiet, stedet, mine kolleger og arbejdet med teologisk dannelse og uddannelse af en nye generationer af teologer. Min nye funktion er en mulighed for at understøtte og sætte retning for studiet, stedet, mine kolleger og kommende generationer af teologer."

Hvordan vil man kunne mærke, at du har sat dig i stolen?

"Forskning og undervisning er i stigende grad en holdsport. Jeg har stor tillid til mine kollegers kompetencer og teologiens betydning i dag for universitet, samfund og kirkeliv, og det ønsker jeg også skal udfolde sig i forpligtende samarbejde med andre universitære fag, med samfundsinstitutioner og med kirkelige organisationer."

Hvad glæder du dig mest til i dit kommende arbejde?

"Teologis og Aarhus Universitets mål er altid nye skridt i forskning og undervisning. Det glæder jeg mig til fortsat at bidrage til fra min nye position. Derudover er det vigtigt for mig at understøtte Afdeling for Teologi i at imødese de forandringer, som kirke, samfund og universitet hele tiden undergår, med mod og vilje til at bidrage."

Hvilken bog har senest gjort indtryk på dig?

"For tiden læser jeg serien om 'Det lille hus på prærien' af Laura Ingalls Wilder højt for min yngste, og jeg har i samme periode over e-reolen lyttet til de amerikanske klassikere 'Pigebørn' og 'Unge kvinder' af Louisa May Alcott. Selvom jeg har læst Ingalls-serien utallige gange, så har samlæsningen af de to værker givet mig en næsten kropslig fornemmelse for den kristendomsforståelse, som tidligt dominerede i USA."

På hvilket socialt medie har du senest slået noget op?

"Facebook. Jeg er old school. Jeg har en Instagramkonto, som jeg mest bruger til at følge opslag om litteratur og mad. Jeg har også forsøgt mig med Twitter, men det medie forstod jeg ingenting af."

Hvad lavede du på din seneste fridag?

"Min familie og jeg kørte til Skagen for at gå en tur ud til Grenen og derefter kørte vi hjem igen. Det er nok meget kendetegnende for en fridag under coronanedlukningen."