Konfliktramt valgmenighed står uden præster efter anden opsigelse på få måneder

Ærgerlig valgmenighed må vinke farvel til Trine Hostrup Dige, der var sidste tilbageværende præst efter ballade brød ud og kom i medierne i 2023

Trine Hostrup Dige siger nu farvel til livet som valgmenighedspræst - i hvert fald i Holstebro. Foto: Morten Stricker/Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix.

Holstebro Valgmenighed må kigge sig om efter en ny præst, efter den sidste tilbageværende præst har valgt at sige op.

Valgmenigheden selv oplyser på sin side på Facebook, at præsten Trine Hostrup Dige har sagt op. En beslutning der ærgrer valgmenigheden.

"Det er med meget stor beklagelse, at vi har modtaget en opsigelse fra vores dygtige præst, Trine Hostrup Dige. Af personlige årsager og af hensyn til sin familie ser Trine sig desværre ikke i stand til at fortsætte sit arbejde i Holstebro Valgmenighed,  hvilket vi er utroligt kede af, men har forståelse for."

Trine Hostrup Dige blev ansat som præst i valgmenigheden 1. juni 2021.

Kirken kom i mediernes søgelys i sensommeren 2023, hvor den anden valgmenighedspræst Caspar Wenzel Tornøe på dramatisk vis blev bortvist af bestyrelsen efter beskyldninger om trusler og dårlig adfærd.

Dengang var det Trine Hostrup Dige selv, der underskrev sin kollegas bortvisning. En bortvisning, som siden blev trukket tilbage af bestyrelsen selv.

Bestyrelsens formand valgte at gå af på grund af sagen.

Og nu er det altså op til den endnu nye formand og den resterende bestyrelse at finde en ny præst til Holstebro Valgmenighed, når Trine Hostrup Dige officielt siger farvel 1. marts.