Flere online-møder og mindre papirarbejde. Nyt projekt skal mindske kirkebureaukratiet

Det er for besværligt at sidde i menighedsråd, mener kirkeministeren. Nu skal hans ministerie sammen med repræsentanter for folkekirken komme med forslag til at gøre det bureaukratiske arbejde mindre

Foto: Mikkel Berg Pedersen/Ritzau Scanpix.

Kirkeminister Morten Dahlin (V) har mandag præsenteret et nyt udspil, som er et projekt, der skal begrænse mængden af bureaukrati for menighedsrådene i folkekirken.

En styregruppe med bred repræsentation blandt folkekirkens aktører skal frem til januar 2025 arbejde med en række fokusområder. I sidste ende skal det føre til forslag til hvordan, loven eventuelt kan ændres.

Noget af det, der nævnes, er, at der gennem flere år har været arbejdet med at forenkle reglerne i folkekirken, som mange menighedsråd oplever som en udfordring eller besværligt.

Eksempelvis iværksatte Bertel Haarder (V) kampagen "Bort med bøvlet, Bertel," da han var kirkeminister tilbage i 2015-2016.

Disse erfaringer skal der også trækkes på i det nye projekt.

Et overblik over fokusområder

Der er lavet en oversigt over de fokusområder, som to arbejdsgrupper under styregruppen skal inddrage i udarbejdelsen af deres forslag.

Det er blandt andet muligheden for, at menighedsrådene kan holdes deres møder online, som gives som et muligt bud på en forenkling af menighedsrådsarbejdet.

Her kan man få et overblik:

• Gennemgang af lov om menighedsråd og lov om valg til menighedsråd for at identificere områder, hvor den kirkelige lovgivning kan være en hindring eller udfordring for menighedsrådenes daglige arbejde.
  • Overvejelse af menighedsrådenes struktur og behovet for samarbejde, især i større pastorater med flere menighedsråd.
  • Vurdering af enkeltmandsposter i menighedsrådet og behovet for bedre forberedelse af menighedsrådsmedlemmer til deres opgaver, herunder muligheden for obligatorisk uddannelse.
  • Inddragelse af erfaringer fra forsøgene med ændret intern organisering af menighedsrådsarbejdet i folkekirken.
  • Modernisering af menighedsrådenes arbejdsform, herunder muligheden for online-møder og elektronisk underskrift af beslutningsprotokollen.
  • Overvejelse af biskoppens tilsyn med menighedsrådet.
  • Overvejelse af mediernes omtale af menighedsrådene og mediernes indflydelse på menighedsrådenes arbejde.
  • Undersøgelse af muligheden for forskellige valgmuligheder for intern organisering afhængigt af sognets størrelse og menighedsrådets størrelse.

Projektet kommer i et år, hvor der er valg til menighedsrådene.

Det valg kommer til september.