Kunstgrebet: "Kalken med Ordet" af Simon Grotrian

I denne uges Kunstgrebet anbefaler Anne Bro Assenholt at lade sig inspirere af Simon Grotrians salme "Kalken med Ordet" under prædikenforeberedelsen

"I cross the darkness and join them," skriver Teju Cole ved billedet "Lucerne".
"I cross the darkness and join them," skriver Teju Cole ved billedet "Lucerne". Foto: "Lucerne" af Teju Cole, oktober 2014. Copyright (C) 2014. Billedet er fra bogen "Blind Spot" af Teju Cole og gengivet med tilladelse fra The Wylie Agency (UK) Limited.

Sidste søndag i kirkeåret: Matt.11,25-30

Kirkeårets ring sluttes i dag. Mørket udvider sig, mens det menneskelige overskud indskrænker sig. Midt i dette hører vi:

”Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile.”

Simon Grotrian skriver i sin salme, ”Kalken med Ordet”, at ”Kalken vil tvætte indenbordstrætte”. Ved nadveren må vi nemlig lægge vores store, tunge sæk med synder fra os og gå oprejste og opfriskede derfra. Her udbyttes vores (selvforskyldte?) træthed og tunge byrder med hvile og Guds lette åg.

Det lette åg, som vi pålægges, er ansvaret over for Gud og næsten. Det er en tyngde fuld af mening og nødvendighed, som forhindrer, at tilværelsen får en ulidelig lethed. Det er et åg, som ikke tager udgangspunkt i mig selv og mit eget jag, men i fællesskabet. Det er der befrielse i – og lys.

Eller som Teju Cole skriver ved billedet "Lucerne" i bogen ”BLIND SPOT”: ”I cross the darkness and join them."