Kunstgrebet: "Hyrder" af Peter Seeberg

I denne uges Kunstgrebet anbefaler Anders Thyrring Andersen at lade sig inspirere til prædikenskrivningen af Peter Seebergs roman "Hyrder" fra 1970

Dagens tekst er fuld af henvisninger. Johannes Døbers spørgsmål peger tilbage til det sted, hvor Johannes taler om den stærkere, som kommer efter ham. Og Jesus svarer med en henvisning, nemlig til Esajas kapitel 35, dagens lektie, for at pege på, at det forjættede ikke længere er fremtid, men nutid.

Dette benytter Peter Seeberg sig af i romanen "Hyrder" fra 1970, som skildrer den sekulariserede hverdagsvirkelighed. Men moderniteten er afgørende præget af evangeliske problemstillinger. Hvilket blandt andet vises igennem et stort antal henvisninger til Bibelen. I kapitlet "Foran en dag" således til Jesu ord i dagens tekst om det nye livs frembrud. Og til Esajas, hvor Messiastidens herlighed skildres og forjættes.

Romanen kan ses som en kunstnerisk konsekvens af det dobbelte kærlighedsbud ved sin sammenkædning af, at mennesket er i Guds hånd, og det dialogiske perspektiv, at vi er i hinandens hænder. "Hyrder" viser, at man er sin næstes hyrde, samtidig med at éns næste tillige er hyrde for én selv, og vi alle er får hos en kærlig hyrde, hvis veje vi kun kan skimte, men som er til stede i vores tilværelse.