Kun én præst fra facebookgruppe har meldt sig selv til Datatilsynet

Samtlige præster i folkekirken er blevet pålagt at melde sig selv, hvis de har delt personfølsomme oplysninger på Facebook. Men kun en enkelt har fulgt opfordringen. Biskop mener, der må være flere, og at de skal melde sig selv

Med en enkelt undtagelse har ingen præster indberettet sig selv til Datatilsynet ved udgangen af oktober måned. “Man kan godt få det indtryk, at nogle præster ikke forstår, hvor alvorligt det her er,” siger biskop. Foto: Kåre Gade / Helsingør Stift

Blot en enkelt præst har meldt sig selv til Datatilsynet i forbindelse med sagen om deling af personfølsomme oplysninger på Facebook. Det viser en aktindsigt, Kirke.dk har fået ved Datatilsynet.

Sagen begyndte, da TV2 i midten af september kunne fortælle, at flere præster i en lukket facebookgruppe havde delt personfølsomme oplysninger om deres sognebørn. Omkring 1300 præster var ifølge TV2 medlem af gruppen.

I første omgang bad Datatilsynet Kirkeministeriet se nærmere på sagen, og den 12. oktober pålagde Kirkeministeriet så folkekirkens præster at melde sig til Datatilsynet, hvis de havde delt personfølsomme oplysninger samt at underrette de berørte sognebørn.

Samtidig pålagde Kirkeministeriet provster og biskopper at føre tilsyn med præsterne. Således skal provsterne ved udgangen af hver måned, første gang ved udgangen af oktober 2022, udarbejde en oversigt over, hvilke sogne, de har gennemført tilsyn i. Efterfølgende skal oversigten sendes til biskopperne, der skal sende den videre til ministeriet, som skal have listen over gennemførte tilsyn senest den 15. i hver måned.

Biskop: Meld jer selv

Men her ved det første månedsskifte er der altså kun en enkelt af folkekirkens cirka 2000 præster, der har meldt sig selv til Datatilsynet. Et tal, der ikke svarer til det billede, der blev tegnet af TV2.

En af dem, der undrer sig over forskellen, er biskop over Aalborg Stift, Thomas Reinholdt Rasmussen. Han ved ikke præcist, hvor mange præster, der ifølge TV2 har brudt loven, men flere end en.

“De, der har brudt loven, skal melde sig selv. Når der er sket et brud på datasikkerheden, foreskriver loven, at det skal indberettes. Der må være flere end den ene, og jeg kan kun på det kraftigste opfordre til, at man indberetter sig selv, for det skal man.”

“Man kan godt få det indtryk, at nogle præster ikke forstår, hvor alvorligt det her er.”

Præst: Mit indtryk at det var normalt

Via aktindsigten hos Datatilsynet har Kirke.dk set indberetningen fra den ene præst, der har meldt sig selv. Vedkommende har delt oplysninger i et anonymiseret opslag, som indgik i TV2's artikel.  Af indberetningen fremgår, at præsten ikke var klar over, at det var ulovligt.

“Jeg havde i min tid i facebook-gruppen observeret, at det var sådan man skrev, når man havde brug for hjælp til en begravelsestale og brugte derfor den gængse fremgangsmåde, som så tilsyneladende ikke har været korrekt omgang med persondata.”

Af indberetningen fremgår det desuden, at præsten efterfølgende kontaktede de berørte personer og meldte sig ud af facebookgruppen. Præsten gør desuden opmærksom på, at de berørte selv havde delt de samme informationer med offentligheden, blandt andet på Facebook.

Kirkeministeriet har ikke ønsket at kommentere tallet.

Desuden har Kirke.dk henvendt sig til flere biskopper, men de har enten henvist til, at de først vil forholde sig til sagen, når den første kontrol er gennemført, eller er ikke vendt tilbage på Kirke.dk henvendelse.