Kommunikationschef: Julen er fundraisernes fest

Glædelig jul! Hit med pengene! December er kampagnesæson for de kirkelige indsamlingsorganisationer. Hvorfor vælger alle organisationer at konkurrere om danskernes penge i samme måned? Signe Lund Christensen giver en forklaring

En del af ADRA Danmarks julekampagne-materiale. Sammen med girobrevet udsender ADRA en refleksbrik i gave, da årets tema er ’Spred lys i verden’.
En del af ADRA Danmarks julekampagne-materiale. Sammen med girobrevet udsender ADRA en refleksbrik i gave, da årets tema er ’Spred lys i verden’.

Julen nærmer sig med hastige skridt, og i humanitære organisationer - som min egen - betyder det travlhed. For vi skal indsamle en god andel af årets midler i december måned. Julen er med andre ord fundraisernes fest.

Egentlig virker det ikke logisk, at alle vi organisationer konkurrerer om danskernes penge samtidigt – i måneden op mod jul – men vi ved af erfaring, at pengene sidder løst hos danskerne i den kommende tid. Derfor sætter vi alle sejl ind. Andet ville være dumt.

Denne artikel er en del af dette tema:
Juleinspiration
Juleinspiration

I ADRA Danmark bruger vi det meste af efteråret på at forberede vores julekampagne. Vi taler med samarbejdspartnere ude i verden for at identificere, hvilke ’julegaver’ der er brug for og til hvilken pris. Vi indsamler casehistorier og fotos og skriver tekster. Sætter det hele grafisk flot op i en folder og på vores hjemmeside, akkompagneret af diverse betalingsløsninger. 

Det hele kommunikeres snart på alle vores platforme. Tillige lander et appelbrev i postkasserne hos vores faste støtter i databasen. Kort sagt; der ligger meget forberedelse og arbejde i de julekampagner, du inden længe møder fra de fleste velgørende organisationer.

Men hvorfor er julen så en højtid for donationer og gavmildhed? Svarene er måske indlysende for mange, men lad mig alligevel komme med et par bud, som rækker ud over forklaringen; at ’julen handler om at give’.

Vi giver, når vi bliver spurgt

Det er velkendt i fundraising-branchen, at folk giver, når de bliver spurgt, om de vil give. De fleste gerne vil støtte gode formål, men skal mindes om det. Selvfølgelig findes der faste givere, som støtter med et fast beløb til en organisation hver måned, men rigtig mange donorer støtter gode formål, alene fordi de får en opfordring. Derfor spørger vi!

Vi ønsker os ikke noget

Julen er forbrugets fest, men de færreste af os mangler noget. Faktisk har vi svært ved at finde på, hvad vi skal ønske os.  Produktion af forbrugsvarer, tøj med videre er ovenikøbet en stor klimabelastning, så der er egentlig ingen grund til at ønske sig noget, man ikke har brug for. 

En velgørenheds-julegave kan være løsningen på ’problemet’ og er efterhånden blevet et velkendt koncept hos de fleste organisationer. I ADRA har vi eksempler på familier, som i fællesskab køber et hus til en familie i Afrika i stedet for at give hinanden julegaver, som de ikke mangler.

Vi vil bruge årets fradrag, før det er for sent

Som de fleste ved, udgør det årlige fradrag for gaver til velgørende foreninger 17.000 kroner. Fradraget skal udnyttes, inden året er slut, da det nulstilles ved årsskiftet. Derfor giver mange ekstra mange penge nu, hvor vi nærmer os årets udgang. Fradraget skal jo udnyttes fuldt ud.

Vi vil gerne gøre godt!

Selvfølgelig er den primære årsag til julens mange og større donationer til velgørende formål, at vi gerne vil gøre noget godt for dem, som ikke har ligeså meget som os. Julen er tid for eftertænksomhed, hjertevarme og næstekærlighed, og det kommer i høj grad til udtryk gennem pengepungen. I julen bliver vi i høj grad også mindet om alt det, vi har at være taknemlige for – og dermed også, at der findes mennesker, som har brug for lidt af vores overskud.

Uanset din motivation: Tak for støtten! Den betyder alverden for mennesker derude. Og glædelig jul.


Signe Lund Christensen er kommunikationschef i ADRA
 

Missing indholdselement.