Menighedsrådsformand: Fokuser på succeser frem for problemer i arbejdet

I enhver gruppe eller organisation vil der altid være noget, der fungerer. Husk at have kikkerten for det gode øje og lede efter de gode oplevelser. Fokuser på dem og tal endnu mere om dem, skriver Frank Iversen Foto: Privatfoto

”Problemer har der været nok af i mit liv, men de fleste af dem blev ikke til noget!” skrev Mark Twain.

Kender du det? Denne fantastiske evne, vi kan have til at se en masse problemer og udfordringer foran os i vores liv? Og når vi så kommer på den anden side af dem, så viste de sig ikke at være så voldsomme og vanskelige.

Hvad mon der ville ske, hvis de enkelte menighedsråd Danmark i højere grad begyndte at tale om noget af det, de lykkes med, frem for det, der ikke fungerer? Hvis de talte om det ressourcefyldte og det, der virker, frem for det problematiske og vanskelige?

I Vissing Menighedsråd har vi igennem flere år arbejdet ud fra dagsordenen: “Hvad kan vi selv gøre noget ved inden for det råderum, vi har i menighedsrådet?”

Vi har blandt andet støttet lokale initiativer såsom “Sommerfest i Vissing” og initiativer vedrørende biodiversitet gennem tilskud til foredragsholdere. Det er en måde, vi kan være lokal folkekirke på, hvor vi indgår i et samspil og samarbejde med borgerne i Vissing for at styrke det lokale fællesskab.

Så lad os lytte endnu mere til, hvornår vi som kirke opleves som nærværende og relevante, og kombinere det mere traditionelle kirkelige arbejde med aktiviteter og initiativer, som skaber nye relationer til både børn, unge, voksne og ældre. Tilbud, hvor vi møder alle – med Grundtvigs ord – som menneske først, dernæst kristen.

Hvad kan vi så gøre i vores arbejde?

• Fokuser på det, I allerede lykkes med
    Noget af det vigtigste er at være opmærksom på, hvor fokus er. Er I mest optaget af det problematiske, så kan I rette opmærksomheden mod det, der kunne være det ressourcefyldte i det problematiske. I enhver gruppe eller organisation vil der altid være noget, der fungerer. Husk at have kikkerten for det gode øje og lede efter de gode oplevelser. Fokuser på dem og tal endnu mere om dem.

• Vær opmærksom på det sprog, I bruger
    Når vi indgår i relationer, skal vi være opmærksomme på det sprog, vi bruger. Er det et ressource- eller mangelsprog? Tænk over, hvordan du stiller spørgsmål til andre. Alene ved hjælp af dine spørgsmål kan du invitere enten til at tale om det problematiske eller det ressourcefyldte.  Hvis samarbejdet for eksempel ikke fungerer, så begynd at tale sammen om, hvordan I kunne ønske jer samarbejdet skulle fungere – frem for udelukkende at tale om, hvad der gør, at det ikke fungerer.

• Formuler jeres drømme, ønsker og håb
    En god ven udtalte engang: ”Bag ethvert problem er der en drøm eller et håb om noget andet.” Hvis vi vender mønten og fokuserer på det, der er på den anden side – vores drømme, ønsker og håb – så vil vi begynde at tale om dét. Jo mere vi fokuserer på det og taler om det med andre, desto mere vil vi som enkeltpersoner begynde at handle efter det. Min gode ven havde en anden smuk sætning: ”Jo mere vi fokuserer på det vi gerne vil i fremtiden, desto mere begynder vi at handle efter det i nutiden.”

Så opgaven med at styrke kirkens liv og vækst er at begynde at tale endnu mere om det vi vil som menighedsråd. Formulere vores drømme, ønsker og håb for en ønsket fremtid for derefter at lave konkrete handlinger, der bevæger os i den ønskede retning.

Det betyder naturligvis ikke, at vi ikke må tale om det problematiske og vanskelige. Vi skal blot være opmærksomme på måden, vi taler om problemerne på.