Kompostspand eller bog om tro? Fagfolk anbefaler julegaver

Graver Lone Hage Rasmussen, sognepræst Mette Bock og rektor Henrik Nymann Eriksen anbefaler kirkefaglige julegaver

Graver, Lone Rasmussen, sognepræst og fhv. kirkeminister Mette Bock, samt rektor på DBI Henrik Nymann Eriksen kommer med bud på gode julegaver til mennesker, der arbejder med kirkeliv

Lone Rasmussen, graver, anbefaler bogen 'Den kriblende have' og en kompostspand

"Efter man har læst Dave Goulsons bog 'Den kriblende have', sker der en forandring med én. Efter den bog ønsker alle at bevare det grønne køkkenhaveaffald i haven og spare CO2-kørslen, samt gavne jordforbedring og dyrelivet."

Denne artikel er en del af dette tema:
Julegaver til kirkelivet

"Pulito sælger en kompostspand til opbevaring af grønt køkkenaffald til under 500 kroner i flot rustfrit stål. Kulfilteret holder fluer og lugt væk. Jeg ønsker mig en til derhjemme og en til kontorkøkkenet."

"Næste år vil jeg udvide med en Bokashi-spand med kompostgær. Den omdanner det hele på 14 dage! Vildt."

Titel: Den kriblende have
Forfatter: Dave Goulson
Forlag: Politikens Forlag
Vejl. Pris: 125,00 DKK

Genstand: Kompostspand
Fabrikant: Pulito
Vejl. udsalgspris: 349,00 DKK

Genstand: Kompostspand
Fabrikant: Bokashi
Vejl. udsalgspris: 745,00 DKK

Henrik Nymann Eriksen, rektor på Dansk Bibel-Institut, anbefaler bogen "En offentlig tro" af Miroslav Volf

"Har historien ikke vist, at religion altid fører til noget dårligt for mennesker? Teologen Miroslav Volf har bakset med det spørgsmål i mange år og samler i ”En offentlig tro” en række af sine kloge konklusioner. Han gør op med den letkøbte kritik af kristendommen ved at påvise, at det er når troen 'kortslutter', den bliver destruktiv.

"Dernæst viser han hvordan en kristen tro, der bidrager til det fælles bedste i samfundet, kan se ud. Volf skriver fra en tydelig kristen position med klarhed og udfordring og viser en vej for kirken i et pluralistisk samfund."

Titel: En offentlig tro. Hvordan kristne skal bidrage til det fælles bedste.
Forfatter: Miroslav Volf
Forlag: Forlaget Semper 2022
Vejl. Pris: 249,00 DKK

Mette Bock, sognepræst og fhv. kirkeminister, anbefaler bogen 'Min svage tro' af Jens Christian Grøndahl

"Jeg anbefaler Jens Christian Grøndahls bog “Min svage tro”. Bortset fra at titlen er for beskeden, er den meget velskrevet og vanskelig at slippe før man er nået til sidste side. Jeg tror, at teksten rammer mange med sin beskrivelse af forfatterens gensyn med kristendommen."

"I barndommen var kirkegang ikke fremmed for den søgende dreng, men i voksenlivet lå troen i mange år i det, der viste sig at være en rugekasse, mens livet stillede andre krav. Men så tog Grøndahls hustru ham i hånden og det førte til den modne mands reflekterede og aflastende møde med ånd og frihed, som den folder sig ud i kristendommens ord, arv og generøse del af traditionen."

"Man får lyst til at vende Grundtvigs “Dybt fornedres skal enhver, som sig selv ophøjer”. For Grøndahl peger på det modsatte: Man retter sig i ånden, når man finder modet til at bøje sine knæ."

"I dag sidder Grøndahl som menighedsrådsformand i Garnisonskirken i København, så kirken er kommet til at fylde som både ånd og krop."

"I disse år fornemmer jeg en sult efter håb og sammenhæng, der ikke skal forhandles eller forsvinder i næste sæson. Vi er allerede indpodet det hele, og en bog som denne fortæller, hvad der kan ske, hvis man åbner hjerte og sind for troens gave, trøst og indsigt."

Titel: Min svage tro.
Forfatter: Jens Christian Grøndahl