Himmelske Dage kan lære af de tyske kirkedages evne til at tiltrække politikere

Selv om de tyske evangeliske kirkedage er meget større end de danske, var der masser af inspiration at hente, skriver en nylig hjemvendt Tom Ebbe Jakobsen fra lokalkomiteen for Himmelske Dage i 2025

De tyske evangeliske kirkedage tiltrækker prominente politikere. Her er det Tysklands kansler Olaf Scholz, der er på scenen foran et banner med kirkedagenes tema "Jetzt ist die Zeit" i baggrunden. Foto: Anna Szilagyi/EPA/Ritzau Scanpix

Lige fra vi steg ud af toget, blev vi mødt af venlige frivillige, der viste os vej, og overalt var der frivillige med lyserøde tørklæder, hvor der stod ”Frag mich” eller ”Ich helfe dir”.

Som en del af lokalkomiteen for Himmelske Dage 2025 i Silkeborg deltog jeg i begyndelsen af  juni i Deutsche Evangelischer Kirchentag i Nürnberg. Selvom de tyske kirkedage med cirka 70.000 betalende deltagere er væsentlig større, end de 15.000 deltagere, vi forventer i Silkeborg, var der meget inspiration at hente.

Denne artikel er en del af dette tema:
Kirkesyn

Det var meget professionelt gennemført, og kirkedagstemaet ”Jetzt ist die Zeit” (“Nu er tiden kommet”, Mark 1,15) gik igen overalt i programmet. Mange af deltagere gik også rundt med et grønt ”Jetzt ist die Zeit”-tørklæde, så man kunne se, at der var mange kirkedagsdeltagere rundt omkring i byen. Det var med til at skabe en stor fællesskabsfølelse.

Den daglige rytme var bygget op med gudstjenester, bibelarbejde med prominente teologer og politikere, store debatter om tidens store spørgsmål og mindre arrangementer, hvor der blev sat fokus på tidens trends.  Hver aften sluttede med flere samtidige andagter, hvor deltagerne stod med levende lys i hånden.

Som ved danske kirkedage var der også det såkaldte “Mulighedernes marked”.  Det var indendørs og megastort - ja, alt for stort.

For at få adgang til langt de fleste af arrangementerne skulle der købes en billet. Indeholdt i billetten var der også gratis transport med bus, sporvogn, tog og u-bahn i Nürnberg. Derfor var det let at færdes mellem de to centre for kirkedagene, nemlig i Altstad inden for bymurene og i et messecenter uden for byen. Desuden gav billetten gratis adgang til kulturinstitutioner, museer med videre.

Deltagerne i de tyske kirkedage var i alle aldre.  Der var unge, der var børnefamilier, og der var de mere modne, med en jævn fordeling på alle aldersgrupper.

Sammen med en delegation fra Finland deltog den danske delegation i et møde med topledelsen i de tyske kirkedage, hvor generalsekretær Kristin Jahn fortalte om de tre søjler, som arbejdet med de tyske kirkedage hviler på: spiritualitet, politik og kultur.

Kirkedagenes program bragte troslivet i spil, men der var også samfundsemner, der satte problemerne til debat, ligesom der var et bredt kulturelt udbud med musik (af enhver slags), teater, dans og kreativitet med mere. Udover generalsekretæren orienterede den økonomiansvarlige om den økonomiske og tekniske opbygning af de tyske kirkedage.

De tyske evangeliske kirkedage har været til stor inspiration for os, der står med ansvaret for Himmelske Dage i 2025.

Noget af det, jeg har taget med mig hjem, er kirkedagenes opbygning, hvor dagene rammes ind med gudstjenester og andagter morgen og aften. Herudover er jeg meget optaget af større sessioner med politikere (herunder ministre og den tyske kansler Scholz) og andre meningsdannere, der sætter tro og kirke i relief med politik og relevante emner, der er oppe i tiden. Derudover mindre interviewscener rundt i byen, hvor det er muligt at stille skarpt på aktuelle samfundsspørgsmål.

Det er vigtigt, at vi på Himmelske Dage i 2025 ser en større grad af unge og børnefamilier, end det har været tilfældet ved de seneste kirkedage i Danmark. Det er derfor mit håb, at de folkekirkelige ungdomsorganisationer FDF, spejderne, KFUM og KFUK sammen med de frikirkelige foreningers ungdomsafdelinger bliver en meget synlig del af bybilledet i Kristi himmelfartsferien i 2025 i Silkeborg.

Silkeborg ligger smukt – nærmest himmelsk – i det midtjyske Søhøjland.  Byen er af nyere dato med skov og vand helt ind til bymidten. Vi har som lokalkomite besluttet, at alle aktiviteter kommer til at foregå centralt, så det er nemt at komme fra det ene sted til det andet.

At kirkedagene i Silkeborg ligger centralt i bymidten forhindrer selvfølgelig ikke, at deltagerne under mere private former udforsker skov og vand – og selvfølgelig bliver der mulighed for at se og opleve den nye Hvinningdal Kirke.