Seneste nyt: Lizette Risgaard stiller op ved næste bispevalg

Kvinderne er i undertal blandt folkekirkens biskopper, men nu kommer en snart tidligere kvindelig fagforeningsboss sine kønsfæller til hjælp

”Jeg har længe gerne ville prøve noget nyt, som man siger,” forklarer Lizette Risgaard. "Derfor har jeg flirtet med tanken om at give hånd med i folkekirken." (Hyrdebrevet – enhver lighed med både kirkeligheden og virkeligheden er tilsigtet)

Det kommer som en ekstra bonus til fejringen af 75-året for kvindelige præster: Der er endnu en kvindelig biskop på vej.

Det er den snart tidligere formand for FH (For Helvede, red.) Lizette Risgaard, der siger til Hyrdebrevet Søndag Morgen, at hun har besluttet at stille sig til rådighed som biskop i folkekirken.

Denne artikel er en del af dette tema:
Hyrdebrevet Søndag Morgen

”Jeg har længe gerne ville prøve noget nyt, som man siger,” forklarer Lizette Risgaard og fortsætter:

"Derfor har jeg flirtet med tanken om at give hånd med i folkekirken."

”Særligt vil jeg gerne gøre noget for de mandlige præster, som der jo ikke er så mange af mere.”

Lizette Risgaard vil som tidligere fagforeningsforkvinde lægge særligt vægt på et godt arbejdsmiljø:

”Jeg tror, at især unge, mandlige præster kan trænge til et klap på… øh… skulderen – og det har jeg en vis erfaring med.”

Lizette Risgaard har også andre gode ideer:

”Jeg vil erstatte den gamle bispevisitats med en hyrdetime med præsten. Jeg tror, det vil være mere frugtbart.”

Lizette Risgaard ved endnu ikke, hvor hun stiller op som biskop.

”Jeg er ved at lægge nogle følere ud for at mærke, om der er noget stift derude, der har lyst til sådan en som mig – mere kan jeg ikke sige.”