Katolsk munk afbrænder bandbulle - fordømmes verden over

Det har vakt harme verden over, at en katolsk munk har brændt en pavelig bandbulle. Rigsrådet overvejer forbud mod den slags

Den saksiske munk – formentlig snart tidligere munk – Martin Luther har endnu engang vendt sig kraftigt imod den katolske kirke, og det har skabt røre verden over. (Hyrdebrevet – enhver lighed med både kirkeligheden og virkeligheden er tilsigtet).

Den saksiske munk – formentlig snart tidligere munk – Martin Luther har endnu engang vendt sig kraftigt imod den katolske kirke. Tidligere har han blandt andet stået for en voldsom happening, hvor han brutalt bankede sin kritik af afladshandlen op på en forsvarsløs kirkedør.

Nu har Martin Luther afbrændt en pavelige bandbulle, der ellers havde givet ham 60 dage til at tilbagekalde sin kritik af kirken. Fordømmelserne strømmer ind fra store dele af den katolske verden.

Denne artikel er en del af dette tema:
Hyrdebrevet Søndag Morgen

”Mine religiøse følelser er virkelig sårede," fortæller fæstebonde Agner Skalle.

”Jeg føler virkelig, at han har krænket os. Og tænk så på, hvordan paven må have det.”

Også det danske rigsråd fordømmer Luthers afbrænding af den pavelige skrivelse.

”Det danske rigsråd fordømmer afbrændingen," fortæller udenrigshovmester Laurentius Felix.

”Vi har intet ønske om at kritisere paven. Vi ønsker kun fredelig samhandel…undskyld sameksistens. Som om kirken kunne finde på at forfølge nogen!”

Skriverkarl Jensenius Christianus Grøndahlius er oprørt.

”At brænde noget er jo ikke en ytring. Det er hærværk og had og bør forbydes. Afbrændinger er at kortslutte den demokratiske samtale, som pavemagten jo altid kæmper for. Hvis Luther fortsætter, ender det vel med, at folk selv må tro og mene, hvad de vil. Og hvor er vi så henne”

Også faster Anna fra Matador misbilliger Luthers afbrænding af den pavelige bandbulle.

”Det er simpelthen provokation for provokationens skyld. Det svarer jo til, at mænd er langhårede eller kvinder går i bukser. Det er jo ikke en måde at udtrykke sig på. Nej, den slags skal fordømmes og forbydes.”