Hyrdebrevet: Veganere krænkede over Bibelens favorisering af kød

HYRDEBREVET SØNDAG MORGEN: Ifølge Johannesevangeliet blev Ordet til kød og tog bolig iblandt os. Nu kræver veganere et opgør med inkarnationen og et mere positivt syn på frugt og grønts rolle i Bibelen

Veganere anklager Bibelen for strukturel frugt- og grøntsagsfobi og peger på, at det er et æble, der bringer Adam og Eva til fald. "Hvorfor er det ikke millionbøf eller en kyllingesandwich?" spørger de. Foto: Colourbox

De seneste uger har der været fokus på den bibelske og kirkelige tykfobi. Nu sætter en anden minoritet, veganerne, kritisk fokus på et nyt problem i Bibelen, nemlig den tydelige frugt- og grøntsagsudskamning samt favoriseringen af kødet.

””Ordet blev kød og tog bolig i blandt os,” står der i Johannesevangeliet. Men hvorfor lige kød? Hvorfor ikke en aubergine eller en mangofrugt?” spørger formand for Dansk Veganersammenslutning, Rune Alrune Rod, og fortsætter:

Denne artikel er en del af dette tema:
Hyrdebrevet Søndag Morgen

”Det er svært ikke at føle sig krænket, når man læser om alt det kød i den bolig.”

Jesu inkarnation ("kommen i kødet", red.) er dog ikke det eneste, der er faldet veganerne i øjnene:

”Gang på gang står der det her ”Frugt ikke!” Der er vi jo ude over krænkelsen. Det er decideret hellig-mobning!”

Endelig ser veganerne kritisk på syndefaldsberetningen:

”Igen er det en frugt, der må stå for skud. Æbleskud, kan man måske sige. Hvorfor er det ikke millionbøf eller en kyllingesandwich, de spiser af? Det er svært ikke at se en strukturel frugt- og grøntsagsfobi her,” slutter Rune Alrune Rod.

Hyrdebrevet Søndag Morgen har forelagt kritikken for Det Danske Bibelselskab:

”Det vil jeg lige tygge lidt på,” siger generalsekretær Birgitte Stokværk Larsen

Sådan skal det siges!

Endnu en dramatisk uge! Så kort kan de sidste syv dages kamp om bispestolen i Aalborg beskrives.

Det blev bispekandidat Hanne Dahlailama, der tog bladet fra munden og uden omsvøb konkluderede på kandidaternes debat om seksuelle krænkelser i folkekirken:

“Jeg vil foreslå, at biskopperne nedsætter en taskforce, der kan lave en struktur for, hvordan man undersøger omfanget af dette problem.”

Kirkeanalytikeren Myrna Mågensen, der selv bor i Aalborg Stift, siger dog om udmeldingen:

”Jeg er rygendes uenig. Der skal bare tages hånd om det problem. Så går det hurtigt over!”

Tip hyrdebrevsredaktionen

Ved du noget? Har du hørt noget? Tror du på noget? Send dit tip til hyrdebrevet@kirke.dk.