Hyrdebrevet: Bispekandidaterne tænker ind i valgboksen

HYRDEBREVET SØNDAG MORGEN: De fire kandidater, der skal kæmpe om bispesædet i Helsingør, gør alt for, at vælgerne kan huske dem, når de skal sætte deres kryds. De arbejder nemlig alle med et slogan

De fire kandidater til bispesædet i Helsingør er klar over, at det gælder om, at vælgerne kan huske dem, når der skal stemmes. Derfor har de alle arbejdet med udtænke et valgslogan. (Hyrdebrevet Søndag Morgen – enhver lighed med både kirkeligheden og virkeligheden er tilsigtet) Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

Helsingør Stift skal have nye biskop. Den nuværende, Lise Lotte Refrain, synger som biskop på sidste vers. Fire kandidater har meldt sig. Hyrdebrevet Søndag Morgen præsenterer i dag de fire kandidater.

Fætter Birch, provst i Gentofte
Valgslogan: ”Helsingør Stift er stort, men ikke for stort til mig!”
Fokuspunkt: ”Vi skal gøre noget ved det faldende dåbstal. Derfor er det vigtigt, at vi er relevante partnere både før, under og efter børnenes tilblivelse.”

Ulla Odinkar Hansen, provst i kæmpeprovsti
Valgslogan: ”En bisp i beredskab!”
Fokus: ”29 dages ekspeditionstid!!!! Hvad i himlens navn laver de i den stiftsadministration??”

Asser Skude, sognepræst, bispekandidat for 10 år siden – nu endnu bedre!
Valgslogan: ”Med Skude ved roret skal ingen sejle deres egen sø!”
Fokus: ”Kirkefolket har brug for mere gulerod og mindre pisk. Som man siger.”

Eva Holmegang Larsen, sognepræst
Valgslogan og fokus: ”Bispebesøg version 2.0: 1) Hvordan synes I selv det går derhenne i sognet?  2) Helt ærligt: Mener I virkelig det? 3) Luk lige – og så hører I efter!”