Hyrdebrevet: Arbejdsforsynet vil forbyde den etiske fordring i ældreplejen

”Man holder aldrig noget af et andet menneskes liv i sin hånd,” lyder det i et lækket udkast til en ny instruks til plejehjemmene

Arbejdstilsynet overvejer et straksforbud mod de suveræne livsytringer som eksempelvis tillid og barmhjertighed i plejesektoren: ”Det går virkelig ikke i det system.” (Hyrdebrevet – enhver lighed med både kirkeligheden og virkeligheden er tilsigtet)

Mange spørger sig selv, om det virkelig kan passe, at de ansatte på landets plejehjem ikke må gribe beboerne, hvis de er ved at falde. Men det gør det.

”Man holder aldrig noget af et andet menneskes liv i sin hånd,” lyder det i et lækket udkast til en ny instruks i ældreplejen.

Denne artikel er en del af dette tema:
Hyrdebrevet Søndag Morgen

Al- og fuldmægtig i Arbejdsforsynet, Henning Emsig Olsen, oplyser, at man naturligvis ikke kan tillade, at de ansatte pådrager sig skader, bare fordi nogle gamle ikke kan stå på egne ben.

”Så må de lære det,” forklarer Emsig Olsen.

Han bekræfter, at Arbejdsforsynet er klar til at gå videre.

”Vi er i gang med at se på det mere principielle. Nærmere bestemt arbejder vi med at afskrive Løgstrups etiske fordring. Ingen kan jo holde til at gå rundt med noget af det andet menneskes liv i sin hånd. Det er en tung byrde, som kan føre til, at hånden tager skade eller bliver slidt op – og det er jo ikke meningen, at man skal bruge sig selv på den måde.”

Al- og fuldmægtigen føjer til, at man samtidig overvejer et straksforbud mod de suveræne livsytringer som eksempelvis tillid og barmhjertighed.

”Det går virkelig ikke i det system.”