Friskpræst: Jeg har crop top på til konfirmationsgudstjenesten

HYRDEBREVET SØNDAG MORGEN: "Det har ikke noget med sex at gøre; det handler bare om at være lækker. Og dér vil jeg gerne selv gå foran," siger friskpræsten Heidi Mums fra Spinninge Sogn

"Det er jo ikke for sjov, jeg bruger alle de timer i præstegårdens fitnessrum," siger friskpræsten Heidi Mums, som i solidaritet med konfirmanderne vil være iført crop top, når hun på søndag holder konfirmationsgudstjeneste. (Hyrdebrevet – enhver lighed med både kirkeligheden og virkeligheden er tilsigtet) Foto: Tegning af Morten Voigt

Det har vakt forargelse, at en skole ved Vejle har forbudt piger med synligt maveskind, de såkaldte crop tops. Nu følger friskpræsten Heidi Mums op med støtte til pigerne: Hun holder årets konfirmationsgudstjeneste med crop top.

Det var faktisk nemt. Jeg gjorde det selv: Klippede hul i præstekjolen lige ud for navlen.”

Denne artikel er en del af dette tema:
Hyrdebrevet Søndag Morgen

Det fortæller friskpræsten Heidi Mums, fra fitnessrummet i Spinninge Præstegård

“Jeg synes, det er vigtigt, at de unge piger kan vise, hvor slanke de er. Det har ikke noget med sex at gøre; det handler bare om at være lækker. Og dér vil jeg gerne selv gå foran. Det er jo ikke for sjov, jeg bruger alle de timer i præstegårdens fitnessrum.”

Heidi Mums forstår slet ikke, at de bare maver skulle virke forstyrrende.

“Nej, det er der da ingen, der lægger mærke til. Det er jo derfor, jeg selv gør det ved gudstjenesten på søndag.”

Heidi Mums opfordrer alle piger og kvinder til at komme med bar mave til søndagens konfirmationsgudstjeneste.

“Jeg synes, det er vigtigt, at både konfirmandpigerne, deres mødre og bedstemødre kommer i crop top. De unge skal ikke være i tvivl om, at vi støtter dem. For så begynder de bare at lave rigtigt oprør. Så det er vigtigt, at vi forstår dem og viser, at vi altid mener ligesom dem.”

Heidi Mums har derudover bedt drengene om at komme i helt tætsiddende badebukser.

“Det er vigtigt, at de unge bare kan være, som de er. Og det skal i al fald ikke være i kirken, de lærer noget om at fornemme, hvor de er.”