Hyrdebrevet Søndag Morgen: Det ønsker kirkefolk af en ny kirkeminister

Folketingsvalget nærmer sig. Og dermed også en ny regering – og en ny kirkeminister. Hyrdebrevet Søndag Morgen har spurgt en række fremtrædende kirkefolk, hvad de ønsker sig af en ny kirkeminister

"Vi skal have en kirkeminister, der er utydelig på en tydelig måde. Og her er det helt naturligt at tænke på Bertel Haarder. Og så er han også et rigtigt mandfolk," udtaler kirkeanalytiker Myrna Mågensen. Foto: Kgl. Hoffotograf Henrik Elflet

Biskop Henrik Stubmark, Viborg:

"Jeg ønsker, at vi som kirke får en minister, der er mere tydelig med, hvad jeg som kirke mener. Nu vil jeg ikke blive partipolitisk, men vi skal tage flere flygtninge, fjerne kontanthjælpsloftet og passe godt på klimaet. Det er simpelthen de naturlige konsekvenser af evangeliet."

Sognepræst Katrine Retwinkel Holm:

"Jeg ønsker, at vi får en minister, der er mere tydelig med, hvad jeg mener. Nu vil jeg gerne være partipolitisk, så vi skal lukke for flere flygtninge, fastholde kontanthjælpsloftet og ikke bliver hysteriske med det klima. Det er simpelthen de naturlige konsekvenser af evangeliet."

Sognepræst Henrik Højmesse:

"Jeg ønsker, at vi får en minister, der er mere tydelig med, hvordan jeg fortolker Bibelen. Nu vil jeg kun være kirkepolitisk, så vi skal lukke for flere homovielser, sørge for at der ikke er så højt til loftet i kirken og tænke på, hvor godt vejr der bliver i himlen. Det er simpelthen de naturlige konsekvenser af evangeliet."

Kirkeanalytiker og tidligere suppleant til menighedsrådet ved Den tilsandede Kirke, Myrna Mågensen:

"Jeg er rygendes uenig. Vi skal have en kirkeminister, der er utydelig på en tydelig måde. Og her er det helt naturligt at tænke på Bertel Haarder. Og så er han også et rigtigt mandfolk, og jeg vil bestemt ikke afvise, at hvis han kom forbi her på Ingers Hotel i Hulsig, kunne vi vist godt finde ud af at… "(fork. af redaktionen)

Hyrdebrevet Søndag Morgen – læs det før din næste!