Hyrdebrevet: Adam går af som det første menneske: ”Ja, jeg tog på Eva!"

HYRDEBREVET SØNDAG MORGEN: Sexismedebatten og #MeToo er nu også nået frem til paradis. Edens have, der ellers tidligere har været anset som perfekt, har fået sin egen sag om seksuel krænkelse

Efter et timelangt møde måtte en tydeligvis meget berørt Adam krybe til korset og indrømme, at han for 5800 år siden to gange krænkede Eva seksuelt. (Hyrdebrevet - enhver lighed med både kirkeligheden og virkeligheden er tilsigtet) Foto: Foto: Fotografnavn/Ritzau Scanpix

Efter et timelangt møde måtte en tydeligvis meget berørt Adam krybe til korset og indrømme, at han for 5800 år siden to gange krænkede Eva seksuelt. Adam tager nu konsekvensen og træder tilbage som det første menneske på jorden. Efter en afstemning har Eva overtaget posten med 1 stemme mod nul!

"Det er ikke de to gange," forklarer Adam.

Denne artikel er en del af dette tema:
Hyrdebrevet Søndag Morgen

"Og både Kain og Abel kom jo ligesom ud af det. Nej, det er min håndtering af sagen efterfølgende, der gør, at jeg nu trækker mig. Jeg forsøgte først at tale dunder til mig selv – og synes egentlig, det var nok med det."

"Men efter presset de sidste dage kan jeg godt se, at jeg skulle have fortalt, at det var mig, Eva fik de børn med. Ellers vil folk jo også bare gå og gætte på, hvem det ellers kunne have været. Og det er jo noget rod.”

Som en konsekvens af sagen har Københavns Biskop valgt at lukke paradiset.

”Det er chikanøs adfærd,” forklarer biskop Peter Helt-Ude-I-Den-Grønne-Skov-Jakobsen.

Fedekalven jubler: "Jeg har følt mig krænkret længe"

Det har vakt både forundring og kritik, at Det Teologiske Fakultet i København nu har forskning i tykfobi på programmet. Både teologer og politikere har kritiseret, at tykaktivisme nu skal være emnet for en teologisk ph-afhandling. Men ikke alle er enige i kritikken.

”Jeg er glad,” fortæller fedekalven fra historien om Den fortabte Søn.

”Nu har jeg i snart to tusind år gået rundt herinde i Lukasevangeliet og gang på gang skulle høre for min størrelse. Det er som om ingen har set den, jeg virkelig er. Og kalve er jo også en slags mennesker.”

Den ph.d-studerende Dina Amlund er glad for støtten fra fedekalven. Hun forklarer:

”Fedekalven er netop et eksempel på, at tykfobi er en af de mest gennemgribende og bærende strukturer i vores kultur. Det er på tide, man fjerner fokus fra faderen og sønnen i historien og får blik for, hvad der egentlig er på spil i lignelsen.”