Poser er en udfordring for genbrugsbutikkerne

En genbrugs-erfagruppe mødes to gange om året for at udveksle erfaringer. På det seneste møde diskuterede deltagerne blandt andet brugen af poser i butikkerne, fortæller leder af Mission Afrikas genbrug Bente Mikkelsen Pahus

"Som momsfritaget forretning må vi ikke tage betaling for poserne, for vi må ikke købe noget nyt og sælge det videre – heller ikke poser," skriver Bente Mikkelsen Pahus fra Mission Afrika. Foto: Adam Garff

ISOBRO, brancheforeningen for indsamlingsorganisationerne i Danmark, er to gange om året vært for en genbrugs-erfa-gruppe. Denne gruppe består af de medlemsorganisationer, der driver genbrug i Danmark.

Her mødes lederne for at diskutere, hvad der rører sig på genbrugsområdet. Til erfa-møderne udveksler vi viden om mønstre og tendenser om både varer, kunder, landsdele, frivillighedspleje og meget mere. Vi taler om konkrete udfordringer med arbejdet generelt og også om, hvordan vi sammen arbejder for at sætte vores branche på den politiske dagsorden.

Bag om den dejlige historie om frivillige, der arbejder utrætteligt med at drive forretningerne, er der også historien om, hvordan mange nye spillere er kommet til på genbrugsområdet over de senere år. Her spiller ikke mindst arbejdet med genbrug ude i landets kommuner en væsentlig rolle. Kommunerne er nemlig også interesserede i, hvordan man bedst udnytter genbrug som en ressource.

Genbrugsorganisationerne har i mange år arbejdet på at forbedre Danmarks affalds-hierarki ved både at sortere de varer, der ikke kan sælges, grundigt, og ved at finde bæredygtige genanvendelsesmuligheder for brugte ting, der bliver til overs.

Denne opgave er mere overordnet en samfundsopgave, som kalder på, at alle lige fra forbrugere til politikere er en del af løsningsmodellen. I de seneste år er der, af indlysende årsager, i stigende grad gået mode i tankerne om en ”cirkulær økonomi” og i ideologien bag genbrugsprincippet.

Genbrugsbutik-modellen – i hvilke der sælges genbrug af frivillige til fordel for humanitære formål – er en nøgle til en mere bæredygtig forbrugsmodel.

I genbrugsbutikkerne er vi privilegerede at få lov til at modtage varer fra hele Danmarks befolkning, som vi kan sælge til fordel for vores arbejde. Indsamlingsorganisationerne er ikke konkurrenter på markedet, men mere samspillere – medarbejdere på at tilbyde forbrugeren et bæredygtigt alternativ til at købe nyt.

Vi mødes også i erfa-gruppen som forretningsledere, der hver især sidder med ansvar for driften af gode, sunde butikker i hele Danmark. På mødet i denne uge talte vi derfor blandt andet om fællesindkøb af bæreposer til lavere priser – til gavn for den gode sag, alle organisationerne står for.

De fleste, af de organisationer der driver genbrug, har brugt en del år på at arbejde med behovet for at tilbyde kunderne poser, når de handler. Som momsfritaget forretning må vi ikke tage betaling for poserne, for vi må ikke købe noget nyt og sælge det videre – heller ikke poser.

I Mission Afrika har vi talt om at arbejde med nogle trofaste frivillige om at sy muleposer, vi har talt om, hvordan vi kan genbruge poser fra andre butikker, og vi har talt om prisen på poser med og uden vores logo. Poser er en udfordringer både for miljøet, men også for økonomien.

I Mission Afrika arbejder vi med lokale løsninger. Nogle butikker bruger poser, som frivillige gennemgår og rengør fra andre butikker, nogle butikker bruger nye poser, og nogle steder forsøger de sig med muleposer.

Det er godt for os, at vi gennem ISOBRO nu har forhandlet en lavere pris på indkøb af poser, når organisationerne køber ind det samme sted. I det hele taget oplever vi også i vores butikker, at kunderne har en øget bevidsthed om posernes indvirkning på miljøet og rigtig mange kunder medbringer selv poser.  Vi har fortsat fokus på poser og overvejer løbende, hvordan vi imødekommer kundens behov og samtidig holder øje med miljøet og med økonomien.

ISOBRO medlemsorganisationer, der driver genbrug:

• Røde Kors
  • Mission Afrika