Gode råd til bæredygtigt julepynt i kirken

I Gershøj og Sæby Kirker er bæredygtighed i højsædet året rundt, og op til jul bliver det særligt tydeligt, når kirken pyntes med ting fra naturen og den lokale genbrug

Helene Rasmussen er præst i Gershøj og Sæby kirker. Her fremviser hun kirkens hjemmelavede papirspynt, som bliver genbrugt sæson efter sæson. Grenene i lyseholderen er fundet i naturen. Foto: Privatfoto

Pynt findes i naturen

”Ikke kun op til jul, men hele året finder vi meget af kirkens pynt i naturen. Det er alt lige fra blomsterne på alteret til grankvistene og koglerne på konfirmandernes juledekorationer. Menighedsrådet har besluttet, at der ikke skal købes blomster til pynt, de skal findes i det fri og afspejle årstiden. ”

Genbrugsbutikker

”De ting vi ikke kan finde i naturen, finder vi genbrugsbutikker. Jeg kører ikke langt efter noget, men besøger de butikker, der er i nærområdet. Kun hvis der er noget helt specifikt, vi mangler, og som ikke kan fås i genbrugsen, køber vi det fra ny. Det kan for eksempel være papir, men pynten, som vi laver af papiret, genbruger vi sæson efter sæson. ”

Denne artikel er en del af dette tema:
Det faglige råd

Årshjul for pynt

”Vi har lavet et årshjul for pyntning, hvor vi tænker ind, hvad for noget af vores pynt, der kan genbruges og indgå i den følgende sæson. På den måde undgår vi både spild og sparer tid.”

Belysning

”Vi har LED-pærer i alle lamper i kirkerne og i år har vi slukket for spotlamperne og noget af det overflødige lys. Men vi har lyskæder på juletræerne foran kirken, for her er vi ude på landet, og det er vigtigt for folk med lys i mørket. Nogle kommenterer, at det giver dem glæde, når de kører forbi kirkens lys, så vi sparer, men vi skærer ikke helt ned.”

Juletræ

”Juletræerne køber vi fortsat, fordi vi endnu ikke har fundet på en bedre idé. Men det skal nok komme.”

Insektkasser

”Udendørs har vi året rundt krukker og kasser, som står ved kirkerne, og som vi flytter ud i haven, når vi holder sommermarked og ned på festivalpladsen, når vi holder grøn festival i september. Der er krydderurter i kasser og krukker, som insekter er glade for.”