Efter krigsudbrud: Biskopper opfordrer præster til at sætte fokus på fred

Markeringer for fred og samhørighed vil præge landets kirker i den kommende weekend. Flere biskopper opfordrer nemlig deres præster til at indtænke krigen mellem Ukraine og Rusland i gudstjenesten

Over hele landet opfordrer biskopperne til at de lokale kirker indtænker krigen i Ukraine i de kommende gudstjenester. Kirke.dk har talt med biskopperne Elof Westergaard, Peter Birch, Marianne Gaarden, Thomas Reinholdt Rasmussen og Henrik Wigh-Poulsen. Foto: Ingrid Riis, Miklos Szabo, Lars Salomonsen og Lars Horn.

Tal freden og håbet op i de kommende gudstjenester.

Det er biskoppernes budskab til landets præster, efter at Rusland er gået i krig med Ukraine torsdag morgen.

I Helsingør Stift vil biskop Peter Birch selv holde en forbønsgudstjeneste på lørdag "i anledning af den forfærdende udvikling i Ukraine."

"En gudstjeneste med forbøn for de mennesker, der nu jages på flugt og er truet på livet og en bøn for freden. Der er behov for at samles og sætte ord på vores uro og protest. Men også at samles i fælles bøn for fred. Gudstjenesten er åben for enhver."

Møde med helsingørprovster om krigen

Peter Birch forklarer, at der også arbejdes med at lave gudstjenester og andagter andre steder i stiftet.

"I morgen tidlig (fredag, red.) mødes jeg med stiftets provster, så vi gensidigt kan orientere hinanden om lokale initiativer. Jeg ser gerne, at der holdes lokale fredsgudstjenester. Jeg tror, der er mange rundt om, der er meget utrygge i alt dette," siger Peter Birch.

Han mener, at folkekirken har en særlig rolle i denne tid.

"I sådanne situationer, hvor folk føler sig magtesløse, har vi brug for at samles og holde fast i et trodsigt håb om fred."

I Aarhus fortæller biskop Henrik Wigh Poulsen, at han overvejer en særlig fredsgudstjeneste.

"Vi forsøger lige nu alle sammen at komme overens med de voldsomme begivenheder, der udspiller sig ikke så langt fra os. Jeg overvejer at holde en særlig andagt med fokus på krigen snart, for jeg vil gerne forsøge at sætte ord på den frygt, der er lige nu."

Biskop skriver bøn for Ukraine

Henrik Wigh-Poulsen har desuden torsdag skrevet en mail til stiftets præster.

"Aldrig havde vi dog forestillet os, at den slags mareridt fra en dunkel europæisk fortid skulle gentage sig: En despot, svøbt i forestillinger om en fjern national fortid, der lader sit militær invadere et naboland, mens han truer sin omverden med atomvåben," står der blandt andet i mailen.

Her opfordrer han videre stiftets præster til at "bede for den befolkning, der lige nu kæmper for deres liv og deres nations frihed og fremtid."

Thomas Reinholdt Rasmussen, der er biskop over Aalborg Stift, har skrevet en "bøn for Ukraine", som han har delt med sine præste- og bispekolleger til inspiration til gudstjenesterne.

"Vi beder for Ukraine. Vi beder for de arme mennesker, der står midt i ufred. Vi beder for os alle. Led retfærdigheden ind i hjertet på dem, der har magt og myndighed i verden."

Sådan skriver han blandt andet i bønnen, som man kan læse på hans facebookprofil.

Lokale ukrainere velkomne i kirken

I Aalborg Stift bor der en del ukrainske indvandrere i Vendsyssel.

"Derfor overvejer at holde en forbønsgudstjeneste i Vendsyssel," siger Thomas Reinholdt Rasmussen.

Og i Ribe Stift man en særlig gudstjeneste på lørdag klokken 19.00 i Ringkøbing Kirke, fordi der netop bor en del ukrainere i Ringkøbing-Skjern kommune.

"Jeg forventer, der kommer en del ukrainere på lørdag. Men der er også nogle russiske indvandrere, så det er vigtigt at tale samhørigheden uanset nationalitet op," siger Margrethe Dahlerup Koch, der er provst i Ringkøbing Provsti og vært for denne fredsgudstjeneste.

Det er biskoppen i stiftet, Elof Westergaard, der skal holde prædikenen.

"Det er vigtigt med en markering i denne situation. Og når det netop er i Ringkøbing Kirke, så er det fordi, der bor mange ukrainere. Men det er en gudstjeneste for alle uanset afstamning," siger han.

Dansk-ukrainsk-russisk migrantpræst skal prædike

I Lolland-Falsters Stift er det migrantpræsten, der i weekenden vil holde en forbønsgudstjeneste foranlediget af biskop Marianne Gaarden.

Og migrantpræsten er særligt egnet netop i denne situation, siger biskoppen.

"Migrantpræsten hedder Olga Grygorieva Kohen, og hun har dansk-ukrainsk-russiske rødder og tredobbelt statsborgerskab. Det er vigtigt med nuancerne i denne situation, og her vil Olga med sit ophav kunne tale fællesskabet på tværs af nationalitet op," siger Marianne Gaarden.

Biskop Elof Westergaard siger, at han er sikker på, at præsterne i Ribe Stift er fuldt ud i stand til at indtænke krigen som tema ved gudstjenester i den kommende tid.

"Da vi er en folkekirke skal vi række ud til hele folket, herunder dem, der er rørt af situationer som krig og utryghed. I landbruget i Ribe Stift, hvor der er ukrainske medarbejdere, er dette noget, der fylder meget," siger Elof Westergaard.

Flere kirker holder freds- eller forbønsgudstjenester

Ligesom sine bispekolleger opfordrer også Marianne Gaarden stiftets præster til at få en bøn med i søndagens gudstjeneste, hvor de beder for de krigsramte.

"Man bør gå dialogens langsommelige vej i stedet for krigens og voldens korte."

Rundt om i landet tegner der sig et billede af, at flere stifter og sognekirker på hver deres vis vil markere krigen og slå et slag for freden.

I morgen, fredag, holder Grundtvigskirken i København en forbønsgudstjeneste med lystænding på både dansk og engelsk. Vestervig Kirke syd for Thisted vil fredag aften være åben "i solidaritet med det ukrainske folk."

Og på "denne skæbnesvangre dag" holder pastor Vasyl Tykhovych fra den ukrainsk-katolske menighed i Danmark den katolske domkirke i København åben for bøn.