"Det er bare zkønt!" Friskpræst Heidi Mums hylder Høsterkøb

Høsterkøbs pamflet med inspiration til folkekirkens præster og menighedsråd får en blandet modtagelse hos kirkens præster og lægfolk

"Freksempel det der med, at præsten ikke skal tale så længe. Det kunne jeg godt tænke mig, for jeg har tit svært ved at finde på noget," siger Heidi Mums, friskpræst i Spinninge Sogn.

Pamfletten ”Fremtiden folkekirke” er udgivet af Høsterkøb kirke og beretter om, hvordan man ved at lade folk sove længe om søndagen, bruge musik fra 1960´erne og 70´erne og ved at få præsten til at stoppe med at tale i tide, har seksdoblet antallet af kirkegængere.

Reaktionerne har været mange. Hyrdebrevet bringer et udpluk:

Friskpræsten Heidi Mums, Spinninge Sogn:

”Det er bare zkønt med sådan noget. Freksempel det der med, at præsten ikke skal tale så længe. Det kunne jeg godt tænke mig, for jeg har tit svært ved at finde på noget. Man kan jo ikke bare stå og snakke om Gud og Jesus i al evighed."

Surpræsten Ejnar Knast fra Brokkelev-Nederen-Surmose-Triststed pastorat er derimod ikke begejstret:

”Sådan en gang lefleri! Som der står skrevet: ”Hvor to eller tre er forsamlede i mit navn”…det er alt nok."

Kirkeanalytikeren Myrna Mågensen er heller ikke glad for initiativet:

”Jeg er rygendes uenig. Højmessen er ikke et produkt. Og så deres manglende respekt for alle over 50, føj. Og så er der nu engang forskel på at forkynde evangeliet og fortynde evangeliet!"

Hitlisten: De mest populære prædikenafslutninger

Hyrdebrevet søndag Morgen fortsætter serien med hitlister fra det danske kirkeliv. Denne gang har vi samlet en sand perlerække af de mest udbredte prædikenafslutninger i den danske folkekirke.

1. ”…og derfor kan vi gå frimodige ud i det liv, der nu er vort hver især. Amen.”
  2. ”…og han vil være med os alle dage indtil verdens ende. Amen.”
  3. ”…og fordi Gud er god imod de onde og ubarmhjertige, kan også vi sige 'lov og tak og evig ære være dig…' ”
  4. ”...og tage vare på det liv og de mennesker, som vi holder i vore hænder. Amen.”
  5. ”...og forvalte vort ansvar for skaberværket i tro og tillid til hans miskundhed. Amen.”
  6. ”...og som Nelson Mandela kæmpe for fred og retfærdighed for alle. Amen.”
  7. ”...og lade være med at tro på fred og retfærdighed og andre latterlige ting. Amen."
  8. ”...som Grundtvig skriver: 'Gå da frit/enhver til sit/ og stole på Guds nåde.' Amen.”
  9. ”...som Martin A. Hansen skrev i Løgneren: 'Nu kommer snepppen.' Amen.”
  10. ”…som Benny Andersen sagde det så rammende. Amen”