Kirkeordfører: Jeg vil presse på for, at regeringen er åben om restriktioner i julen

Med nyheden om, at coronapasset genindføres, er mange blevet bekymrede for, om julen er i fare. En frygt, der bunder i bitter erfaring fra sidste år, skriver kirkepolitisk ordfører for Venstre Louise Schack Elholm

Selv om coronapas ved gudstjenester delvist bryder med den grundlæggende ret til at udøve sin tro, er det - set i lyset af sidste år - en relativ blid foranstaltning, skriver kirkeordfører Louise Schack Elholm (V), som ønsker, at oppositionen holder hånd i hanke med restriktionerne. Foto: Petra Theibel Jacobsen

Da jeg i november sidste år var ude og appellere til at en hurtig afklaring på, hvordan julen kunne fejres, havde jeg ikke troet, det kunne gå så galt.

Vi måtte helt hen til den 23. december, før alle restriktioner gældende henover julen blev meldt ud. Restriktioner, der havde store konsekvenser for kirker såvel som familier.

Biskopperne frarådede kirkerne at afholde julegudstjenester. Mange familier var nødsagede til at fortælle nære slægtninge, at de ikke kunne fejre jul sammen for at følge myndighedernes anbefalinger. Det skabte selvsagt en trist stemning i en juletid, der normalt byder på glæde og varme.

Kirkerne blev forsømt under genåbningen

Under genåbningen blev kirkerne igen forsømt. Mens storcentre, barer og stadioner blev fuldt genåbnet, var kirkerne underlagt mange restriktioner.

Vi måtte helt frem til august i år, før regeringen lyttede til den kritik, jeg selv og blå blok havde rejst, og fjernede alle restriktionerne i kirkerne. Restriktioner, der betød, at man til begravelser, vielser og dåbsceremonier måtte vælge familiemedlemmer fra, der ikke kunne komme med i kirken. Et forløb, der var under al kritik.

I år står vi i en hel anden situation. Flere end 75 procent af danskerne er færdigvaccinerede. Alligevel er mange stadig nervøse for, om julen bliver, som den plejer.

Det viste sig for nylig, da sundhedsministeren i TV2 News gav udtryk for, at restriktioner kunne være på vej tilbage, hvis ikke flere blev vaccinerede. Det interview medførte en byge af aflyste julefrokoster og ramte således restaurationsbranchen hårdt. Folk begyndte igen at tænke: Bliver der en julefrokost på arbejdet i år? Kan jeg tage familien med til julegudstjeneste, som jeg plejer?

Coronapasset er en relativ blid foranstaltning

For nyligt kom de første restriktioner så tilbage. Det medførte, at coronapasset skal bruges i kirkerne ved gudstjenester med mere end 200 deltagere.

Jeg anerkender, at det delvist bryder med den grundlæggende ret til at udøve sin tro. På samme tid forhindrer det dog ikke fuldstændig personer uden coronapas at deltage i gudstjenester. Set i lyset af sidste år er det derfor en relativ blid foranstaltning.

Dertil er corona blevet kategoriseret som et samfundskritisk sygdom i kun én måned, på trods af at regeringen spillede ud med, at det skulle være fire.

Det har været vigtigt for os at have hånd i hanke med restriktionerne. Det betyder, at der ikke vil blive skærpede restriktioner i forbindelse med julens gudstjenester, medmindre Folketingets Epidemiudvalg går med til at forlænge perioden.

Jeg vil fortsat presse på for, at regeringen er mere åben omkring restriktioner i kirken. Så kan julen forhåbentlig blive mere bekymringsfri i år.

Louise Schack Elholm er medlem af Folketinget og kirkeordfører for Venstre.