Bestyrelsen for Mission Øst fyrer organisationens generalsekretær og stifter

Kim Hartzner, leder af hjælpeorganisationen Mission Øst, er blevet opsagt på grund af dårlig økonomi og mangefulde regnskaber. Bestyrelsen har udsat søndagens generalforsamling, men Mission Østs kontorchef siger, at den bliver afholdt

Kim Hartzner, generalsekretær i hjælpeorganisationen Mission Øst, er blevet fyret af bestyrelsen for den hjælpeorganisation, han selv stiftede efter Murens fald. Det oplyser bestyrelsesformand Carsten Wredstrøm. Foto: Emil Jakobsen

Opdateret lørdag 20. juni kl. 10.00, se nederst i artiklen

Mission Østs generalsekretær og medstifter Kim Hartzner er fyret.

Det oplyser Mission Østs bestyrelsesformand Carsten Wredstrøm til Kirke.dk. Begrundelsen er ifølge formanden “manglende opnåelse af mangeårige mål for forbedring af Mission Østs økonomi og egenkapital.”

“Organisationens dårlige økonomi er ikke blevet forbedret, og egenkapitalen er heller ikke blevet bedre,” siger Carsten Wredstrøm.

“Samtidig har bestyrelsen ikke kunnet godkende regnskabet for 2019, fordi det er mangelfuldt. Vi har spurgt efter de manglende oplysninger, men har ikke fået svar.”

Carsten Wredstrøm fortæller endvidere, at Mission Østs generalforsamling, der skulle finde sted søndag den 21. juni, er blevet udsat.

Kim Hartzner, som er uddannet læge, stiftede efter Murens fald Mission Øst sammen med sin far, René Hartzner. Organisationen arbejder med nødhjælp og udviklingsarbejde og har landekontorer i Afghanistan, Armenien, Irak, Nepal og Tadsjikistan.

Beslutningen om at opsige Kim Hartzner blev truffet på et bestyrelsesmøde onsdag, hvor fire af bestyrelsens medlemmer stemte for opsigelsen. Bestyrelsen femte medlem havde ifølge Carsten Wredstrøm meldt afbud til mødet.

Der er ikke sendt nogen pressemeddelelse ud. Er medarbejderne underrettet?

“Ledelsen er underrettet. HR-afdelingen arbejder på at orientere de ansatte.”

Kirke.dk har forsøgt at kontakte Kim Hartzner, men organisationens presseafdeling henviser i stedet til konstitueret kontorchef Hans-Jørgen Knudsen, som er ‘midlertidig pressetalsmand’. Ifølge ham er det “helt ukorrekt”, at generalforsamlingen på søndag er aflyst.

“Generalforsamlingen bliver gennemført som planlagt. Den er lovlig indkaldt, og medlemmerne skal have lov at mødes.”

Hvad er din kommentar til, at bestyrelsen ikke har kunnet godkende regnskabet for 2019, fordi det er mangelfuldt?

“Det tager vi til efterretning, men jeg vil gerne påpege, at der foreligger et revisorpåtegnet årsregnskab, som er påtegnet af Mission Østs revisor gennem mange år. Han har ikke fundet det mangelfuldt.”

Hans-Jørgen Knudsen ønsker ikke at udtale sig om Kim Hartzners fyring, fordi det er en personalesag.

Det lyder, som om der foregår en magtkamp mellem bestyrelsen og ledelsesgruppen?

“Det har jeg ikke nogen holdning til. Men det haster med at finde en løsning, ikke mindst af hensyn til de 250.000 mennesker, der er afhængige af vores hjælp, og til vores 350 ansatte.”

“Jeg kan dog sige, at det hele bunder i en konflikt mellem bestyrelsen for Mission Øst i Danmark og bestyrelsen for søsterorganisationen i Tyskland. Den tyske bestyrelse har udtrykt mistillid til den danske bestyrelsesformand,” siger Hans-Jørgen Knudsen.

Bestyrelsesformand Carsten Wredstrøm fastholder overfor Kirke.dk, at generalforsamlingen på søndag er udsat på grund af det mangelfulde regnskab, som bestyrelsen ikke har kunnet godkende – uagtet revisorpåtegningen.

Han siger, at der ikke er nogen konflikt mellem bestyrelse og ledelse, tværtimod har samarbejdet fungeret “helt upåklageligt.”

“For god ordens skyld skal jeg påpege, at Hans-Jørgen Knudsen ikke er en del af ledelsesgruppen. Han er midlertidigt ansat til at varetage nogle udvalgte opgaver på kontoret i København,” siger Carsten Wredstrøm.

Opdatering lørdag 20. juni kl. 10:00:

Sent fredag udsendte Mission Østs presseafdeling en pressemeddelelse, der fastholder, at generalforsamlingen afholdes som planlagt søndag den 21. juni.

I pressemeddelelsen påpeges det, at bestyrelsesformand Carsten Wredstrøm er blandt tre bestyrelsesmedlemmer, som er på valg til generalforsamlingen – og at såfremt, Wredstrøm ikke trækker sig, vil Mission Østs tyske søsterselskab trække sig fra samarbejdet:

“Det betyder i realiteten, at Mission Øst må lukke og slukke. Mission East Deutchland leverer nemlig et væsentligt bidrag til Mission Østs samlede hjælpearbejde rundt omkring i verden.”