Kirkebladet

Udviklingschef: Kirkebladet viser den lokale kulturkristendom 

I en global medietid presser teknologi-giganter som Facebook og Google sig på, også i folkekirken. For mange sogne er det fristende at droppe det relativt dyre kirkeblad. Men kirkebladet kan noget, som internettet ikke kan, mener udviklingschef Morten Thomsen Højsgaard. Foto: Kåre Gade

Det trykte kirkeblad er som valgplakater før valg til Folketinget: Svære at komme uden om, men også vanskelige at sætte i klar bås. Udviklingschef Morten Thomsen Højsgaard analyserer kirkebladet som en del af kommunikationen i det lokale kirkeliv i Danmark  

Senest den 17. juni 2019 skal der være afholdt valg til Folketinget i Danmark. Straks når valget er udskrevet, vil der blive hængt valgplakater op i hver en flække ud over det ganske land. Effekten er der delte meninger om, men ingen partier tør helt at lade være.

Få gratis adgang til denne artikel og alt andet indhold på Kirke.dk i 14 dage.

Allerede abonnent?

Kirke.dk er Kristeligt Dagblads digitale nyhedsmedie for beslutningstagere, ansatte og frivillige i kirken og de kirkelige organisationer.

Vi er en uafhængig redaktion, som ugen igennem leverer:

  • Faglige nyheder
  • Kalenderoverblik
  • Navnenyt
  • Løsningsorienteret journalistik
  • Analyser og baggrundsviden
  • Inspiration på tværs af faggrupper
  • Netværk og erfaringsdeling

For at få fuld adgang til indholdet på Kirke.dk, skal man have abonnement. Udfyld formularen og få 14 dages prøveabonnement – gratis og uforpligtende.

Se priser og abonnementsbetingelser.

Kirkebladets fordele og ulemper 

Fordele:
- Når ud til hele sognet 
- Ofte i høj kvalitet 
- Plads til tekster med nuancer 
- Minder sognebørn om, hvor de ”hører til” 
- Velkendt format 

Ulemper:
- Relativt dyrt 
- Tidskrævende produktion 
- Svært at inddrage brugere 
- Nej tak til reklamer
- Kun få kontaktmuligheder på et år