Trods omfattende nedlukning: Regeringen giver stadig grønt lys for julegudstjenester

Regeringen tillader, at julegudstjenesterne kan afholdes efter gældende vejledninger. Men vejledningerne er ikke tilstrækkelige til at forhindre smitteudbrud, lyder kritik fra tidligere direktør for Seruminstituttet

Sognekirkerne har haft travlt med at forberede juleaftensgudstjenester på en måde, der lever op til coronavejledningerne. Men vejledningerne er ikke tilstrækkelige til at forhindre smitteudbrud, siger Nils Strandberg Pedersen, tidligere direktør i Statens Seruminstitut. Foto: Kåre Gade

Trods den mest omfattende nedlukning siden marts går kirkernes julefejring fri. Der kan stadig holdes gudstjenester juleaften og i juledagene, hvis man overholder de hidtil gældende krav om antal, afstand, mundbind og så videre.

Det fremgik af Statsministeriets pressemøde onsdag aften.

Storscentre og liberale erhverv lukker inden jul, og i julen og frem til det nye år lukker alle butikker bortset fra apoteker og dagligvarebutikker.

På et spørgsmål fra pressen om, hvorfor kirkerne fortsat holdes åbne, svarede direktør for Sundhedstyrelsen Søren Brostrøm, at kirken har “en særlig betydning for mange i vores samfund”.

“Der har været udvist stor ansvarlighed i folkekirken, når det gælder om at følge retningslinjerne. Vi har set mange gode kreative løsninger, og jeg er sikker på, at man vil gennemføre julegudstjenesterne fint og ansvarligt.”

Sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke sagde, at der fortsat vil kunne afholdes juleaftensgudstjenester i for eksempel sportshaller eller andre lånte andre lokaler kan også afholdes – og tilføjede:

“Men hold afstand, for smitten holder ikke ferie juleaften.”

Sognepræst: "Jeg er målløs"

Flere præster, menighedsråd og ansatte i kirkerne de seneste uger udtrykt bekymring for, om det er forsvarligt at afholde gudstjenesterne, særligt juleaften, hvor mange forventes at komme til gudstjeneste.

En af dem, Mikkel Andreassen, organist i Vor Frelsers Kirke i Esbjerg, undrer sig over, at juleaftensgudstjenesterne først blev nævnt på pressemødet, da en journalist spurgte til dem.

“Tavsheden var nærmest larmende,” siger han.

“Det er frygteligt svært, men jeg synes, vi burde afstå fra at holde juleaftensgudstjenester – og jeg siger netop afstå fra, ikke aflyse, for gudstjenesten noget dyrebart. Men vi bør vælge at afstå fra den for at solidarisere os med det øvrige samfund.”

Også sognepræst i Himmelev Marianne Juel Maagaard fulgte med i pressemødet:

“Jeg er målløs. Jeg har de seneste dage skrevet og spurgt min biskop, om kirkens ledelse vil aflyse, men det vil den ikke,” siger hun.

“Det nylige udbrud i Havdrup med 31 smittede viser, at vi ikke kan styre det, selv om vi overholder alle restriktioner. Jeg synes ikke, vi bør. Det er simpelthen hul i hovedet!”

Tidligere direktør for seruminstituttet: Smitteudbrud i kirker vil være katastrofalt

Den vurdering deler Nils Strandberg Pedersen, tidligere direktør i Statens Seruminstitut.

“I en nedlukning, hvor alle andre forsamlinger er forbudt, tillader man en forsamling, hvor der oven i købet synges – til trods for, at vi både i Danmark og udlandet har set smitteudbrud omkring kirker og kor,” siger han.

“Der kan være børn og unge, som er smittede uden symptomer. Det vil være en katastrofe, hvis der kommer smitteudbrud, særligt fordi der vil være mange ældre til stede.”

Nils Strandberg Pedersen mener ikke, at det er nogen garanti, at kirkerne overholder de gældende vejledninger.

“Vejledningerne er simpelthen ikke tilstrækkelige. Ingen kan kan give nogen garantier, hvis der er en superspreder til stede, heller ikke selv om der holdes to meters afstand.”

Mette Frederiksen ville på pressemødet ikke udstede garantier for, at der ikke vil blive indført yderligere restriktioner i de kommende uger.