Tidehvervspræst vækker opsigt: Skrev venlig Facebook-kommentar

Tidehvervspræsts Facebook-ros af nyt kirkeligt initiativ vækker opsigt. "Den havde jeg ikke lige set komme," siger teologisk professor

Tidehvervspræsten Søren Kristoffer Raakost Retwinkel Heje Olesen-Krarup-Langballe blev overrasket over sin egen venlige Facebook-kommentar. "Når jeg undtagelsesvis er positiv over for en kollega på Facebook, plejer jeg altid at skrive "Det er jo det, jeg altid har sagt", men det gjorde jeg ikke denne gang." Foto: Iris Scanpix

"Det var da en god idé!"

Sådan faldt ordene fra tidehvervspræsten Søren Kristoffer Raakost Retwinkel Heje Olesen-Krarup-Langballe, da han sent i aftes på Facebook kommenterede det nye nadverforslag fra Himmelen Kirke.

Den rosende kommentar har rystet mange i dansk kirkeliv.

"Den havde jeg ikke lige set komme. Men det viser, at der er bevægelse i de kirkelige retninger," siger professor Regnar Lodberg fra underafdeling for teologiske sysler på Aarhus Universitet.

Konsulent Mågens Mågensen er mere skeptisk: "Det kommer vi ikke til at se mere af i fremtiden."

Søren Kristoffer Raakost Retwinkel Heje Olesen-Krarup-Langballe indrømmer, at han også selv blev overrasket.

"Jeg kan ikke forklare det. Når jeg undtagelsesvis er positiv over for en kollega på Facebook, plejer jeg altid at skrive "Det er jo det, jeg altid har sagt", men det gjorde jeg ikke denne gang."

Kirkeminister jubler over dansk Tour de France-start: ”Vi gør noget for en udsat gruppe.”

Kirkeminister Malle Bock glæder sig i denne tid. Årsagen er, at Tour de France i 2021 begynder i Danmark. Ministeren ser det som en mulighed for at det kristne Danmark med en kristen regering med kristendommen som en del af regeringsgrundlaget kan gøre noget for en udsat gruppe.

"Nu har vi snart fået lukket for at flygtninge kan komme hertil. Og vi har fået de hjemløse fængslet. Nu må turen været kommet til misbrugerne og her er tour-feltet jo kendt for at være helt fremme," siger hun.

Kirkeministeren er også begejstret for, at ruten går forbi Jelling-stenene, Danmarks dåbsattest.

"Der er ingen tvivl om, at disse tunge kristne symboler vil gøre et stærkt indtryk på rytterne, når de spurter forbi. Jeg tror, mødet med dem vil indvarsle en ny EPOke for cykelsporten."

Hitlisten: Seks friske fra kirkegården

Også blandt kirkegårdens ansatte fyger det med muntre bemærkninger. Her er ugens top seks fra kirkegården:

6. ”Vi har ikke mobildækning, kun grandækning”
5. ”De ringer, vi graver”
4. ”Jeg har rigtigt mange folk under mig”
3. ”Vi skal nok gøre en lejlighed klar”
2. ”I sne står urne og busk i skjul” (kan eventuelt erstattes af ”Tuja-luja-lej”)
1. ”Er der ikke lidt dødt her i dag?"