Teologistuderende: En hån, at universitetet afviser teologistuderende, når kirken mangler præster

DEBATINDLÆG: Igen i år afvises bachelorer fra Menighedsfakultet til den teologiske kandidatuddannelse på Aarhus Universitet. Biskopperne bør bruge deres indflydelse til at få lempet dimensioneringspolitikken, mener studerende på Menighedsfakultetet Emma Kirk Pedersen

"Jeg har det med min kandidatplads på Aarhus Universitet som et lille barn, der kun ønsker én særlig slags is, og selvom der er andre is i disken, er det kun den ene is, der duer. For jeg vil så gerne have en dansk kandidatuddannelse i teologi og blive dansk teolog. Helst fra Aarhus," skriver Emma Kirk Pedersen. Foto: Privatfoto

Seks ud af de 14 studerende fra Menighedsfakultetet, der i år har søgt ind på den teologiske kandidatuddannelse på Aarhus Universitet, er blevet afvist. Ikke på grund af manglende kvalifikationer, men på grund af dimensioneringspolitikken.

Der mangler præster i folkekirken. Men man vælger ikke at sætte antallet af uddannelsespladser op. Det er absurd. Det er dumt. Det er en hån mod de menigheder derude, der gerne vil have en præst. Og mod os studerende på Menighedsfakultetet.

Denne artikel er en del af dette tema:
Funktionspræsten

En gruppe MF-studerende skrev i Kristeligt Dagblad i 2018:

”Kære biskopper og kirkeminister: Vil I ikke hjælpe os med at finde en vej ind i det danske system, så vi kan blive præster i folkekirken og bidrage til i fællesskab at løfte dens opgaver? Det her er ikke et spørgsmål om teologiske retninger og ideologier. Det er simpelthen et spørgsmål om offentlige arbejdspladser og kvalificeret arbejdskraft.”

Det sker faktisk med jævne mellemrum, at vi råber op og byder ind. Men vi bliver tilsyneladende hverken set eller hørt af folkekirken, som ellers virkelig godt kunne bruge os. Folkekirken kunne om to år stå med seks flere færdige kandidater – og formentlig dermed også seks ansøgere mere til de genopslåede præstestillinger rundt omkring.

En af de førnævnte studerende, Kasper Bergholt, skrev igen i Kristeligt Dagblad d. 26. februar 2020: ”Det virker helt hen i vejret, at Kirkeministeriet taler om præstemangel, mens Uddannelses- og Forskningsministeriet fastholder en urimeligt stram dimensionering af optaget på den teologiske kandidatuddannelse. Medmindre det sidstnævnte ministerium aktivt ønsker at modarbejde det førstnævnte.”

Kære biskopper, politikere, universitetsfolk: I kan gøre det bedre. Vi studerende fra Menighedsfakultetet har fremover en norsk bachelor, suppleret med et ekstra år, så vi matcher den danske bachelor på Aarhus Universitet. Og så bliver vi stoppet af en dimensioneringspolitik, der er så skæv, som den næsten kunne være.

De fleste danske kandidatpladser ligger i København. Vil man ikke oprette flere kandidatpladser på Aarhus Universitet for vores skyld, så gør det da i det mindste for de gamle Aarhus-teologers skyld. Udvikl teologien i Aarhus fremfor at afvikle den.

Måske er det nemmere at akkreditere Menighedsfakultetets bacheloruddannelse end at få de to ministerier til at tale sammen? I så fald, gør endelig det!

Vi ønsker ikke at rykke udenlands for at få en kandidat eller en master, men vi er snart tvunget til det. Det vil ikke kun være en irriterende omvej for os – det vil også få negativ betydning for det brede samarbejde i kirke-Danmark. Det kan næppe være i biskoppernes – eller andres – interesse, hvis Menighedsfakultetets studerende nødtvungent må tage deres kandidat eller master helt udenom det danske system. Desværre ser det ud til at kunne blive vejen, nogle må gå for at nå målet om et præsteembede.

Jeg har det med min kandidatplads på Aarhus Universitet som et lille barn, der kun ønsker én særlig slags is, og selvom der er andre is i disken, er det kun den ene is, der duer. For jeg vil så gerne have en dansk kandidatuddannelse i teologi og blive dansk teolog. Helst fra Aarhus.

Så kære biskopper, vil I ikke nok bruge jeres indflydelse? Når man til sammenligning tænker på, hvor meget forskellige landboforeninger har ageret lobbyister i forhold til skiftende landbrugsministre, kunne I så ikke også forsøge at gøre bare lidt af det samme? I behøver ikke gøre det på en grim måde. Men sæt det da lige på dagsordenen. Som et vigtigt punkt. Markeret med stort og fed og det hele. For det er drøn-vigtigt for kirken i Danmark.

Giv os den rigtige is. Flere kandidatpladser i Århus. Vi lover at give tilbage i form af flittigt præstearbejde en dag.

Emma Kirk Pedersen er bachelorstuderende på Menighedsfakultetet